Kommentar

Mange norske gutter kvier seg nå for å gå til frisøren, fordi de er redde for å få harde og vonde nakkeslag av klassekamerater når de kommer tilbake i skolegården. Skikken er ikke norsk, den er en uskikk, uansett hvor den stammer fra. Illustrasjonsfoto: Matthias Hauser/Imagebroker/NTB Scanpix

‘Mashallah’ er et arabisk ord som har spredd seg rundt om i Norges land, og som har gjort barn redde for å klippe håret. Det høres utrolig ut, men historien er sann, og kan gå rett inn i Halvor Foslis bok «Mot Nasjonalt sammenbrudd, Norge i masseinnvandringens tid».

Første gang vi i Document fikk høre om dette, var da en av våre gode lesere vestpå, fortalte om et leserinnlegg han hadde lagt merke til i Bergens Tidende, tidlig i desember. Innlegget kan og bør leses i sin helhet her, men først en smakebit:

Her går man rundt og tror at man vet litt om hva som skjer rundt omkring i Bergenskolen, men i dag fikk jeg høre om en ordning som heter mashallah. Du vil bare ikke tro hvor sprøtt og idiotisk det er. Og det må ta slutt.

Saken var nemlig den at eldstemann som går på ungdomsskolen var og klippet seg her i uken. Det var på høy tid, han hadde fått en frisyre som liknet på Beatles-frisyrene på 60-tallet. Vi foreldrene var godt fornøyd da han kom hjem kortklipt og fin.

Men så nevner han i forbifarten følgende: «Håper det ikke blir så mye mashallah på skolen i morgen.» Deretter begynte den mest absurde samtalen jeg har hatt på lenge:

Jeg: «Mashallah?»

Ungdommen: «Ja, du vet det der med at det er lov å slå folk i nakken hvis de har klippet håret.»

Jeg: «Det der har jeg A-L-D-R-I hørt om!»

Ungdommen: «Jo da! Det er like innarbeidet som Norges lover det der. Alle har hørt om det. Du kan slå folk i nakken hvis de er nyklippet og hvis du sier mashallah samtidig som du slår»

Jeg: «Dette er det dummeste jeg har hørt på lenge. Det er ulovlig, umorsomt og idiotisk. Hjelpe meg for et idiotopplegg».

Idiotopplegg, eller ikke, saken måtte legges på vent, blant annet av hensyn til lanseringen av Halvor Foslis bok, som var et stort løft for vår lille redaksjon. Da saken ble hentet opp nå i romjula, så vi raskt – til vår store forskrekkelse – at denne uskikken slett ikke bare er et bergensk fenomen.

Men først til ordet ‘mashallah‘. Det er et arabisk ord, og ifølge Det norske akademis ordbok er grunnbetydningen ‘hva Gud har villet’, brukt for å vise takknemlighet.

Jeg har både hørt og hørt om kebabnorsk tidligere, men denne uskikken med å slå nyklipte gutter i bakhodet, samtidig som man sier mashallah, var ukjent for meg. I en artikkel fra november i år skriver Kvinner og Klær (KK)  at denne skikken visstnok har eksistert i flere år. De har snakket med frisøren Tabitha Francilie Hauge Narozny som forteller historien om en ung gutt som ikke ville klippe seg:

– Det hender jo at enkelte barn er litt vrange, så jeg tenkte først at det bare var noe sånt. Moren lurte på om det var greit at de pratet sammen et par minutter, da han virkelig hadde langt hår og burde få stusset det, forteller Tabitha.

– Etter noen minutter gikk jeg tilbake og spurte dem hva de hadde kommet frem til. Da fikk jeg vite at gutten ikke turte klippe seg fordi han var redd for hva som kom til å skje med ham på skolen dagen etter. Han fortalte at alle som var nyklipte ble slått i nakken. (KK)

Ordbruken er en ting. Jeg har aldri hørt ordet mashallah brukt i forbindelse med hårklipp. På arabisk brukes sier man نعيماً na’eeman til en som er nyklipt eller nydusjet, i den betydning at vedkommende ser godt ut. Nakkeslag hører ikke noe sted hjemme, ei heller ikke i den arabiske verden.

Artikkelen i KK har et mulig svar på at denne uskikken har fått bre seg i Norge.

I NRK-serien «Kongen av Gulset» blir Mashallah beskrevet som en velsignelse og innebærer at man skal slås «drithardt» i nakken.

Enten det skyldes min alder, min ignoranse eller utlendighet, «Kongen av Gulset» hadde jeg aldri hørt om, så jeg klikket meg inn på NRK for å se. Jeg antar at de fleste av documents lesere heller ikke har fått den med seg, til tross for at denne barne- og ungdomsserien fikk Gullruten for årets beste nyskapning i 2019. Sesong 2 kommer på NRK på nyåret. Dette er ingen anmeldelse av serien, men man kan få en aning om vinklingen på serien når man leser at Dagbladets anmelder Tom Stalsberg skriver at serien tar opp arven etter «Lille Lørdag» og fortelleren Jonis Josef (Afrah Abdulle) for «vår nye Kong Halal»…

Jonis Josef (27) er manusforfatter, vokste opp i bydelen Gulset i Skien, har somaliske foreldre og er tydeligvis en up-and-coming stand-up komiker.  Til NRK sier han blant annet følgende:

– Jeg har så mange gode minner fra å vokse opp på Gulset, det er så mye humor i det. Vi var den fine gjengen. Mange av oss holder ennå sammen, sier han.

– Jeg tror humor bygger sterkere broer enn det å være blodseriøs og gå i dybden hver gang man skal fortelle om minoriteters oppvekst i Norge. Kan man le av ting sammen har man allerede bygget bro, sier han.

Videre sier han til NRK at han med denne serien vil fortelle historien om det å vokse opp som en minoritet i Norge, på en morsom måte. Vi skal være de første til å innrømme at vi trenger mer fjernsyn og litteratur om og av norske minoriteter. Vi vil også gi Jonis Josef rett i at humor kan bygge broer, men det å slå nyklipte gutter så hardt i nakken at de blir redde for å gå til frisøren, er ikke humoristisk. Broene som eventuelt måtte reise seg etter den praksisen går rett inn i Halvor Foslis bok, Mot Nasjonalt sammenbrudd – Norge i masseinnvandringens tid.

Som Fosli skriver og sier: Idyllens tid er forbi.

Mashallah‘, ‘morapulere‘, ‘flus‘ (arabisk for penger) og andre kebab-norske ord er symptomer på et samfunn som er i tvil om sin egen identitet.

Nakkeslag på nyklipte gutter er på lik linje med gateranere med forkjærlighet for rådyre moter á la HYPEBEAST Generation et fenomen som vitner om en dominant innvandrerkultur som ikke klarer å tilpasse seg et Norge som var. Vi er i ferd med å få et nasjonalt nakkeslag.

Kjøp Halvor Foslis nye bok her!

Kjøp boken til Kjell Skartveit her!


Les også