Forleden fikk jeg en mail fra Kritikerlaget med invitasjon om et debattmøte for medlemmer av lauget. Debattemaet hadde en urovekkende tittel: «Har kunstkritikken utspilt sin rolle?», som om noen hadde registrert mørke skyer over den kritiske geskjeften. Umiddelbart tenker man på klimakrisen og klodens undergang, den slags skremmer jo vettet av unger, akademikere og livsfjerne natursvermere, så hvorfor ikke også kunstkritikerstandens medlemmer?
Nei da, det var ikke den typen problemstillinger som lå i luften, kritikerlaget vil ha en debatt «rundt kunstkritikkens status og relevans for etablerte og nye målgrupper». Takk og pris, det er altså ingen alvorlige trusler i vente, i alle fall ingen uttalte. Men noe må det være, man trommer ikke sammen laugets medlemmer uten grunn. At man ønsker å debattere kunstkritikkens status og relevans, tyder jo på at noe ikke er helt på stell.
Det mest nærliggende er at kunstkritikken ikke lenger har noe å by på for våkne lesere. Tre av de største Oslo-avisene har da også kuttet ut kunstkritikken. Den gir hverken innsikt eller valuta for pengene. VG kunne for en tid tilbake vise gjennom leserundersøkelser, at når avisen trykte en kunstanmeldelse, så gikk salget ned. Om det stemmer vites ikke, men jeg fikk høre det fra en på innsiden. VG har i alle fall kuttet ut den faste kunstkritikken, det har også andre aviser gjort.
Det gir selvsagt grunn til bekymring for arbeidsløse kunstkritikere, også de trenger noe å leve av, selv om virksomheten ikke tilbyr dem noe å leve for. Dagens kunstkritikk er så utarmet og tømt for kritiske kategorier at utøverne fantaserer i et estetisk tomrom. Klart de nå må drøfte dens «status og relevans», og naturligvis «gjennom historiske tilbakeblikk». Derfor åpner også meldingen med følgende historiske intro: «Den skrevne kunstkritikken har siden midten av 1800-tallet vært en sentral del av en offentlig debatt som igjen har ført til varige endringer og varierte perspektiver».
Artig å se at kunstkritikerne begynner å bli tilbakeskuende og betrakte egne tradisjoner. Helt siden midten av 1800-tallet har de egentlig fornektet fortidens kunst og bare jaktet på det nye og dyrket det fremtidsrettede. Fortiden var satt strek over en gang for alle, å se tilbake i historien var ensbetydende med kunstnerisk og politisk regresjon. Dette har vært den dominerende kunstnerstrategien fra 1850-årene og frem til i dag, mens kunstkritikerne ikke skjønte noe før på tidlig 1900-tall. Fra da av har de i stigende grad vært fortidsfiendtlige og vurdert kunsten ut fra det nyes kategori. Tenk bare på med hvilken forakt og nedsabling Odd Nerdrum ble utsatt for av samtidens kritikere. Fortidshatet var unisont og glødende.
Det er påfallende at dagens kunstkritikere nå bare vil gå tilbake til midten av 1800-tallet, som om det var først på den tiden at kunstkritikken inngikk i den offentlige debatten. Har man litt kjennskap til kunstkritikkens historie, så vet man at denne virksomheten er langt eldre og stappfull av informasjon om kunst og samfunn. Kunstkritikken i sin moderne tapning dukker først opp på midten 1600-tallet, under det franske enevelde. Det skyldes ikke bare at kongen opprettet et statlig finansiert kunstakademi, med en årlig utstilling (Salongen), som ble umåtelig populær i hele Europa, men vel så viktig at det ble startet periodiske publikasjoner, der opplyste borgere kunne publisere sine kritikker.
Her finner man langt mer interessant stoff om estetisk tenkning, politiske disputter og verkorienterte vurderinger, enn på midten av 1800-tallet. Gjennom hele 1700-tallet foregår det debatter om kunstens mange aspekter og betydninger, og mer konkret om meningen i det enkelte verks motiv. Den borgerlige offentligheten og Opplysningens idealer danner her grunnlaget for et fruktbart debattklima, der kunsten og kunstkritikken hadde sin naturlige plass. På den tiden var også kunstens frihet et sentralt anliggende, mens hundre år senere var avantgarden opptatt av å forvandle kunsten til et politisk redskap.
Når dagens kunstkritikere er i tvil om de har noen samfunnsmessig nytte, så burde de avgjort ikke søke trøst og faglig støtte i avantgardebevegelsens snevre tankegods. Det er jo nettopp den de selv er en utløpet av. Langt mer oppbyggelig ville det ha vært med et besøk hos Denis Diderot, hundre år tidligere, og lest hans eminente kunstkritiske betraktninger i Opplysningens perspektiv. I så fall ville et historisk tilbakeblikk gi mening. Da ville de også ha skjønt mer av kunstkritikkens historie og sin egen samtid, men det forutsetter selvsagt at de må tenke fritt og uten fortidshat. Skjønt det vil nok være enklere om de bare satset på statlig subsidiering, og det er vel den rollen de helst vil spille.
Kjøp Roger Scrutons bok “Konservatismen” fra Document Forlag her!

