Sakset/Fra hofta

Guinness øl og Irland – to alen av samme stykke. Omtrent som Gammel Opland og Norge eller Tuborg øl og Danmark. Kombinasjonene er mange, og de viser stolthet over noe nasjonalt og kulturelt som har tålt tidens tann og for mange har en nærmest ikonisk status. Manchester United og England – be my guest.

Men ikke nå lenger, for det å minne om tilhørighet, kultur, slektskap og røtter kan jo støte dem som ikke har de samme røttene eller føler seg hjemme i den samme kulturen. Og skulle man være så bent frem dumdristig å spille på en nasjonal streng eller to i sin markedsførings-miks, kommer hypermoralistene og stopper moroa tvert. Garantert.

Den irske ølprodusenten Guinness er i årene 2019–2024 hovedsponsor for The Six Nations tournament, en rugby-turnering mellom landene England, Skottland, Wales, Irland, Frankrike og Italia. Som en del av sponsingen har Guinness rett til å reklamere for sitt øl, og nylig monterte de reklameplakater i Dublin med teksten «You Don’t Pick A Side. Your Grandparents Have Done That Already». Hvilket kan være ment å spille på at generasjoner før deg har drukket Guinness, så det er bare å følge i den oppgåtte løypa.

Litt såra og vonbroten nå over at bestefar i sin tid hygget seg med en pint Guinness? Det ble i alle fall irske immigrasjonsmyndigheter:

The Immigrant Council of Ireland took to Twitter to call for the company to go “back to the drawing board” adding that it “can see the sentiment, but it doesn’t celebrate the strength of the Irish team (& wider society) or the huge benefit our diversity brings.”

A number of players on the Ireland team are from overseas or descended from immigrants.

Selv om gutta på det irske landslaget heter Robbie, Keith, Gary, Jacob, Johnny, Conor, Cian, Rory, Tadgh, Devin, James, Peter, Josh, Sean, David, Andrew, Quinn, Joey, Jordan (og Bundee, opprinnelig fra New Zealand), backer Guinness og dets politisk korrekte moderselskap Diageo selvsagt ut:

Guinness, which sponsors the Six Nations tournament, said it would replace the billboards at a number of locations around Dublin within days, the Times, Ireland edition reported on Saturday.

“The billboard was meant to show the competitive nature of the Guinness Six Nations,” a spokeswoman for parent company Diageo said.

“It was to convey the passion with which people follow the team they support, be it because of where they were born, where they live or familial ties as well as the heightened intensity of these rivalries due to the proximity and history of the competing countries.

“We regret if the billboard caused offence or confusion. This was absolutely not our intention.”

The company’s spokeswoman said diversity and inclusion are core values, and pointed to its work with the Immigrant Council of Ireland on diversity programmes.

Tenk om noen corporate talking heads hadde guts til på en pen måte å si «f*ck off, men vi er stolte av produktet vårt, landet vårt, kulturen vår, arven vår, alle landslagsspillerne våre, uansett hvor de kommer fra og hvordan de ser ut, og vi blåser i hvem de har sex med eller hva de drikker før, under eller etter matchen. Om noen fremdeles føler seg såret av å se en av våre reklameplakater, så er ikke dét vårt problem. Being offended doesn’t work anymore. Welcome to the West!»»

 

Bestill Douglas Murrays bok “Europas underlige død” fra Document Forlag her!