Under en fremvisning på havnen i Malaga den 27. mars 2018 serveres drinker i en robotstyrt bar ombord på «Symphony of the Seas» tilhørende Royal Caribbean Cruises, som med sine 362 meters lengde er verdens største cruiseskip.

Med den teknologiske innviklingen er det stadig flere arenaer for menneskelig interaksjon som forsvinner. Man betaler for en avis på flyplassen i Dublin eller en stol på IKEA i Napoli uten at det er ansatte involvert i transaksjonen. Varer bestilles på nett fra butikker andre steder på planeten, og kureren sender dem opp i rett etasje med heis hvis man selv er i slåbrok og ikke kan gå ut. Visse unevnelige og terapeutiske unntak til side har puber og barer gitt anledning til noe av den hyggeligste menneskelige kontakten mellom kunde og leverandør.

Er de gjenværende møteplassene nok til å kompensere for tapet av dem som forsvinner, eller behøves nye?

Foto: Jon Nazca / Reuters / Scanpix.

Les også

-
-
-
-
-