Sakset/Fra hofta

Fra filmen «Reisen til julestjernen» med Knut Risan som kongen.

Hvor går grensen for kulturell selvutslettelse? Eller finnes det egentlig noen grense for de politisk korrektes iver etter ikke å «støte» noen? «Reisen til julestjernen» er nå blitt så «kontroversielt» at stykket er renset for religiøst innhold – på selveste Nationaltheatret.

«Reisen til julestjernen» er en norsk klassiker skrevet av Sverre Brandt. Stykket ble oppført på Nationaltheatret første gang 2. juledag 1924, og har vært en sikker publikumssuksess og teaterets økonomiske melkeku hvert år siden. Brandt benyttet den kjente julesangen «Glade jul, hellige jul» som motiv. En av Norges mest kjente komponister, Johan Halvorsen, har komponert den øvrige musikken til stykket.

Årets oppsetning på Nationaltheatret «settes opp på barnas premisser og fornyes der det trengs for å åpne juletradisjonen for alle barn som vokser opp i dag», ifølge programmet. I praksis innebærer dette at regissør Kjersti Horn har kuttet ut klimaks-scenen der Jesusbarnet kommer spaserende ned Himmelstigen med Julestjernen – til tonene fra «Glade Jul». Vi har altså en Jesus-fri forestilling på Nationaltheatret i år.

Det hører ikke til Nationaltheatrets oppgave å drive kristendomsundervisning og misjon for barn, sier Horn ifølge Klassekampen.

For meg er mangfold viktigere enn religion. Jeg ønsker meg publikum fra hele byen, ikke bare fra Oslos vestkant. Man skal kunne komme for å se «Reisen til Julestjernen» enten man har opprinnelse i Somalia eller Pakistan, mener regissøren.

Selv ikke professor Terje Tvedt kunne vel kommet på et bedre eksempel på absurd kulturell selvutslettelse for ikke å «krenke» eller virke «støtende» på folk fra andre kulturer og religioner. Denne berøringsangsten gjør oss alle en kulturell bjørnetjeneste. Skal dette også være Nationaltheatrets «takk» til Sverre Brandt og Johan Halvorsen for å ha reddet teaterets økonomi år etter år?

Kjetil Wiedswang i DN treffer spikeren på hodet:

Hvordan skal barn fra Somalia, Pakistan (og Oslo øst?) forstå majoritetskulturen hvis deres eneste religiøse input er i moskéer der man ikke lider av åndelig sjenanse?

 

Kilde: DN 23.12.17, bak betalingsmur

Nationaltheatret lar plakaten ledsages av en artikkel av Per Fuggeli: Reisen til snillheten, spesialskrevet for fjorårets forestilling.

Kjøp Sir Roger Scrutons bok fra Document Forlag her!