Tavle

National Youth Theatre kansellerte et stykke kalt «Homegrown» i forrige måned. Teaterstykket handlet om radikalisering av muslimsk ungdom og om hvorfor de tiltrekkes av ekstremistiske grupper. Ledene figurer innen kunst og underholdning krever nå å få vite nøyaktig hvorfor stykket ble tatt av plakaten. I et åpent brev til National Youth Theatre ber skulptør Sir Anish Kapoor, manusforfatteren Sir David Hare og skuespilleren Simon Callow om en forklaring på hvorfor stykket ble kansellert bare to uker før premieren.

Teateret hadde spurt manusforfatterene av Homegrown om de ville oversende endelig manus til politiet. Teaterets direktør, Nadia Latif, sa at en av produsentene hadde fortalt at hun hadde hatt et møte med politiet den 22. juli og at de hadde forlangt å få se manus. Hun hadde nektet, men ga etter en uke senere. En uke etter det ble showet kansellert.

Hun selv og manusforfatter Omar El-Khairy har sagt at de ikke trodde at politiet hadde gitt ordre om kansellering men at teateret hadde utført et stykke selvsensur fordi de fryktet at det var for «kontroversielt».

På websiden annonserer National Theatre: ‘NYT regrets to announce that its production of Homegrown will not now take place… Tickets are no longer on sale. All ticket holders will be fully refunded.’

Den kunstneriske direktøren ved teateret, Paul Roseby, sa at stykket, som involverte 112 ungdommer, ikke møtte standarden som teateret har satt. Han avslo å møte Latif og El-Khairy for å forklare hvorvidt hans beslutning hadde noen forbindelse med politiets involvering i saken.

Brevet, som er å finne i dagens The Times, beskriver kanselleringen som ‘a troubling moment for British theatre and freedom of expression’ that ‘serves to shut down conversation on these important issues’.

De skrev: ‘We fear that government policy in response to extremism may be creating a culture of caution in the arts, if it is deemed too risky to ask difficult questions or explore sensitive topics.

‘We are deeply concerned by reports that the National Youth Theatre may have been put under external pressure to change the location and then cancel the production.’

Latif sa at teateret ikke maktet å stå inne for sin egen produksjon og la til: ‘This is closest to self-censorship…The theatre got burnt by a hot topic.

‘There are lots of ways that we are silenced — sometimes the most nefarious thing is when artists are silenced by other artists.’

2B62314C00000578-3199118-image-a-1_1439637746265

 

Dagens samfunnsproblemer er for kontroversielle for teateret

Daily Mail  National Theatre