1. juni 2005: Den dagen Dørum skulle legge frem Samerettsmeldingen kom han innom Statsrådssalen på Stortinget for å hilse på Iyad Jamal Ad-Din, en fremstående irakisk shia-lærd, som skulle ha et møte med Bondevik.
 Dørum hadde kvelden før sett filmen «Kingdom of Heaven», et glansbilde av en film om Salah Ad-Din. Oppstaset i blådress (uvanlig til ham å være), men i sin vanlige lett pompøse stil, ønsket Dørum den iranske shia-lederen velkommen med et sitat av Salah Ad-Din. Sitatet er uvesentlig, men Dørum avsluttet med å referere til Salah Ad-Din som en islamsk helt, ja endog som et eksempel for menneskeheten som vi i Vesten hadde mye å lære av.

Odd Einar Dørum 2009.09.05Saladin kunstnerisk fremstilling

Han fikk svar på tiltale:
 «Takk for at De tok Dem tid til å ønske meg velkommen, Deres Eksellense! Tillat meg dog å få lov til å korrigere Dem hva angår Salah Ad-Din! De kjenner sikkert ikke til Shihab Ad-Din As-Suhrawardy, men han var en poet og filosof, en av Islams ypperste, som lik Jesus – barføttes og i kjortel -vandret rundt i Bilad Ash-Sham, det arabiske navnet på det som i dag omfatter både Syria, Libanon, Jordan, Israel og Palestina, på den tiden da Salah Ad-Din styrte. Han gjorde intet menneske fortred, snarere tvert imot, men ryktene om hans liv og tanker, og ikke minst hans rolle som åndelig veileder og filosof nådde Salah Ad-Din, som fikk ham ryddet av veien. Så, Deres Eksellense, Salah Ad-Din er ingen islamsk helt, og slett ikke et eksempel til etterfølgelse for menneskeheten!

Denne elegante spiddingen av Dørums kunnskapsløse svermeri for en historisk diktator, fikk den ellers så joviale og snakkesalige Dørum til å gispe etter luft. Med et raskt håndtrykk bød han farvel. Sameretten var en takknemlig utvei.

 

Denne historien finnes i nummer to av Document tidsskrift, og kan bestilles.

Tidsskrift nr. 2 er i salg hos documentforlag.no; et jubileumsnummer i anledning 200-årsdagen for Grunnloven. Andre tema i boken er overvåkingssamfunnet, islams påvirkning på Vestens demokrati og ytringsfrihet, befolkningseksposjonen i den 3. verden vs våre åpne grenser mm.