Tavle

Med det kollektive Stockholm-syndromet store deler av Vest-Europa viser i møte med islam, var det som ventet at islamske terroristers nedslakting av Maren Ueland og Louisa Vesterager Jespersen i Marokko før jul ikke ville avstedkomme noen ideologisk konfrontasjon med islam.

Hvitvaskingen av islams rolle i forbindelse med de to skandinaviske jentenes død er likevel bemerkelsesverdig.

Dagbladet gav i går ordet til to marokkanere, Younes Mabrouk og Driss Hije, som i og for seg retter treffsikker kritikk mot den islamske staten. IS ønsker å skape et «islamotopia», sier de to.

I den forbindelse hevder de imidlertid også at Maren og Lousias slaktere ikke representerer islam, men at ekstremister har kapret religionen. Men hvordan lar den påstanden seg forene med all aggresjonen mot andre religioner som er å finne i Koranen, i Muhammeds eksempel og i islams historie?

Dagbladet gir riktignok også ordet til en person med stikk motsatt oppfatning, selv om det ikke endrer vinklingen av saken: Den berbiske, ikke-troende filosofen Ahmed Aassid legger skylden på islam:

– IS og andre ekstremister bruker religiøse tekster for å forme sine unge rekrutter.

Dette perspektivet var imidlertid helt fraværende i forbindelse med Maren Uelands bisettelse.

Om minnetalen fra Marokkos ambassadør til Norge, Lamia Radi, skriver NTB:

Hun åpnet sitt minneord med å lese et skriftsted fra Koranen der det heter at den som engasjerer seg i terrorisme, ikke har noe med islam å gjøre.

Men er ikke det aktuelle verset, 5.32, noe mer komplisert enn som så?

NRK Rogaland skriver:

Lamia Radi, ambassadør for Marokko i Norge, startet sitt minneord med å si at ingen som utøver terrorhandlinger i Islams navn er muslimer.

Fullt så overbevist om dette siste er man ikke ved Al-Azhar-universitetet i Kairo, gjerne regnet som sunni-islams viktigste lærested, hvor man ikke har villet erklære at IS-terrorister er frafalne muslimer.

For hvordan skulle det la seg gjøre å bannlyse personer som i bunn og grunn følger Muhammeds eksempel som terrorist?

Frykten for å konfrontere islam ideologisk ser ut til å ha lammet samtidens fornuft i den grad at man etterstreber blindhet for en svært synlig fare. Den som tror at vi lever i opplyste tider, bør kanskje tro om igjen.

 

Kjøp «Den islamske fascismen» av Hamed Abdel-Samad fra Document Forlag her.