NRK rapporterer utførlig om togulykken utenfor Santiago de Compostela: 77 drepte, den verste i Europa på 13 år. Den verste i Spania på 40. Regjeringen sitter i krisemøte.

Så kommer spørsmålet langt ut i sendingen: – Var det en ulykke?

Det har da lytterne hele tiden tatt for gitt. Nå åpnes det plutselig for at det ikke var det. Ordet terror blir nevnt. Bare det at NRK åpner for at en så stor og grusom ulykke kan være sabotasje, er oppsiktsvekkende.

Det vises til terroren på Atocha-stasjonen i Madrid 11. mars 2004, da flere tog ble sprengt med ryggsekker fulle av sprengstoff hensatt på togene i morgenrushet.

Men mer parallelt ville vært å nevne at det etter dette ble funnet sprengstoff på en highspeed linje rett etterpå, men at ladningen ikke gikk av fordi utløseren ikke var i orden.

A device composed of 12 kilograms of Goma-2 ECO with a detonator and 136 meters of wire (connected to nothing) was found on the track of a high-speed train (AVE) on 2 April.[29] The Spanish judiciary chose not to investigate that incident and the perpetrators remain unknown. The device used in the AVE incident was unable to explode because it lacked an initiation system.[30]

Shortly after the AVE incident, police identified an apartment in Leganés, south of Madrid, as the base of operations for the individuals suspected of being the perpetrators of the Madrid and AVE attacks. The suspected militants, headed by Jamal Zougam, Serhane Abdelmaji «the Tunisian» and Jamal Ahmidan «the Chinese», were trapped inside the apartment by a police raid on the evening of Saturday 3 April. At 9:03 pm, when the police started to assault the premises, the militants committed suicide by setting off explosives, killing themselves and one of the police officers.[31] Investigators subsequently found that the explosives used in the Leganés explosion were of the same type as those used in the 11 March attacks (though it had not been possible to identify a brand of dynamite from samples taken from the trains) and in the thwarted bombing of the AVE line.[29]

Based on the assumption that the militants killed at Leganés were indeed the individuals responsible for the train bombings, the ensuing investigation focused on how they obtained their estimated 200 kg of explosives. The investigation revealed that they had been bought from a retired miner who still had access to blasting equipment.[32]

Forsøk på å sprenge hurtigtog er derfor ikke noe nytt.

Hvorfor skulle NRK bringe opp spørsmålet nå? Er det togulykken utenfor Paris nylig som har slått inn? Her kom det meldinger om at en metallplate på sporveksleren var løsnet. Journalister på stedet rapporterte at ungdom fra forsteder i nærheten kastet sten på politi og redningsmannskap og at det forekom plyndring. Disse meldingene spredte seg med rekordfart. Så la myndighetene lokk på saken og Røde Kors sa alt var normalt. Men ryktene har fortsatt, ikke minst fordi interne politirapporter er blitt lekket.

Spørsmålet er hvor mye hold det er i påstandene. Ett synes sikkert; skulle myndighetene forsøke å legge lokk på og skjule informasjon, vil det ha en undergravende og polariserende effekt.

spain.traincrash

Det var 240 mennesker på toget som sporet av utenfor Santiago de Compostela. Ifølge øyenvitner holdt toget for høy hastighet. Andre har fortalt at de hørte en eksplosjon og så en av vognene bli kastet opp i været. 13 vogner sporet av.

 

Sabotasje samme dag

Man får inntrykk av at mediene er livredde for å stille spørsmål om noen benytter sabotasje mot togtrafikk. Samme dag som togulykken utenfor Paris, sporet et tog av som frakter brukt atomavfall, og også her var det en metallplate som var løsnet . Dette er en rapportert nyhetsstory fra franske medier, på et anerkjent nettsted. En ukjent gruppe har påtatt seg ansvaret.

 

French police investigate sabotage in nuclear train crash

A fishplate, similar to one that may have caused the accident at Brétigny-sur-Orge station.

A fishplate, similar to one that may have caused the accident at Brétigny-sur-Orge station.

SNCF
By RFI

French police are investigating an apparent act of sabotage to the derailment of a train transporting nuclear waste on the same day as last week’s deadly rail crash south of Paris. Although the same part malfunctioned in both cases, no evidence of a connection has yet been found.

The state-owned rail company, SNCF, has made a legal complaint and police have opened an inquiry into the incident, which took place on 12 July, the same day as the crash that cost six lives at Brétigny-sur-Orge.

A previously unknown anti-nuclear group claimed responsibility for it in a statement sent to the regional newspaper, the Populaire du Centre.

The crash took place in the morning on a stretch of track used exclusively by nuclear giant Areva to transport nuclear waste near Bessines-sur-Gartempe, in central France.

An Areva convoy came of the rails and carried on for 100 metres, reportedly because a fishplate joining two rails had been removed and a rail disconnected.

Two railworkers aboard were not hurt but have filed a complaint for endangering their safety and wilful damage.

A fishplate also came loose at Brétigny-sur-Orge, causing a train to career off the track in the evening of the same day.

Although investigators are unclear how all the bolts holding it in place came loose at the same moment, they have found no evidence of sabotage and the site is clearly visible from a signal box opposite.