Nytt

Transportbedriften Valdres Last A/S – etablert i 1949 – er konkurs, og 66 ansatte mister jobben. Styreleder Kristoffer Kvame antyder at den ikke alltid like godartede internasjonaliseringen er noe av forklaringen:

– Man skal være forsiktig med å legge all skyld på utenlandske transportører, men det er ingen tvil om at konkurransen er hard, sier han.

For en utenforstående er det vanskelig å si om konkursen mest skyldes for store forventninger til lønn hos norske arbeidstagere, rigide bestemmelser pålagt norske bedrifter, eller i overkant cowboy-aktige utenlandske aktører.

I lys av styrelederens utdypning kan det se ut som den siste forklaringen er nærliggende:

– Det er en rå bransje, og den er nesten ute av kontroll. Utlendinger driver med dieseltyveri, og selger diesel til andre utlendinger. De passerer bom, og de betaler ikke fartsbøter, sier styreleder Kristoffer Kvame.

Man blir altså mindre konkurransedyktig av å følge norsk lov, noe som er lettere å unngå hvis man er basert i en annen jurisdiksjon. En sjåfør antyder at noe av ansvaret også ligger hos staten, som tilsynelatende medvirker til sosial dumping:

– Utlendingene overtar alt vi driver med. Og når den norske stat bruker dem til hovedtransportører, så blir vi skviset ut, sier sjåfør Leif Steinar Holdal.

Ville franske eller italienske lastebilsjåfører ha funnet seg i noe slikt? Lite trolig. De ville ha forlangt politisk inngripen umiddelbart, og kanskje sperret en motorvei eller fem i fravær av reaksjon.

Norges Lastebileierforbunds direktør opplyste nylig at drivstofftyveriene er svært utbredte:

NLF har nettopp gjennomført en medlemsundersøkelse i samarbeid med If. Den viser at 64 prosent av våre medlemmer har blitt frastjålet diesel. Dieseltyveri eksisterte ikke for få år siden.

 

NRK Hedmark og Oppland: Valdres Last er konkurs
NRK Hedmark og Oppland: – Det er en rå bransje, og den er ute av kontroll
Dagbladet: Et spørsmål om anstendighet