Den som besøker den toscanske middelalderbyen Siena, tar som regel turen innom Piazza del Campo, den skjellformede plassen midt i gamlebyen hvor det berømte hesteløpet Palio finner sted 2. juli og 16. august. I den nedre enden av plassen ligger Palazzo Pubblico, altså rådhuset, med tårnet som rager opp til venstre. Denne bygningen ble satt opp for omlag 700 år siden, i det som var en gullalder for byen. På denne tiden ble f.eks. lovene oversatt til folkespråket, slik at alle kunne forstå dem.

Rådhuset ble dekorert med tallrike malerier gjennom flere hundre år, og i den salen hvor byregjeringen opprinnelig møttes, Sala dei Nove, ble det i tiden 1338-39 malt en freskesyklus av Ambrogio Lorenzetti (Siena, ca. 1290–1348). Disse freskene hadde som tema det gode og det dårlige styresett, samt deres virkninger på by og land. Søndagens bilde, et utsnitt av en allegori over dårlig styresett, viser tyranniet som hersker med hovmodigheten, griskheten og forfengeligheten som sine tre fremste rådgivere, mens rettferdigheten ligger bundet til jorden.

Noen av de andre maleriene kan beskues på italiensk Wikipedia, selv om disse elektroniske reproduksjonene ikke yter bildene rettferdighet. Et Google-billedsøk på malerens navn gjør det riktignok mulig å oppdage detaljer som ikke avsløres av oversiktsbildene, men for fullt utbytte behøves en praktbok eller et besøk.

Der hvor det er godt styresett, kan man oppdage at ro og orden hersker, handelen, håndverket og jordbruket blomstrer, bygningene vedlikeholdes, bryllup feires, folk konverserer hyggelig sammen og barna lytter oppmerksomt til læreren. Det dårlige styresettet kjennetegnes ved at ingen arbeider, fravær av skjønnhet, forfalne bygninger, hærverk, stridigheter, ran, drap, røvertokt, brennende landsbyer og stjålne avlinger. De menneskelige relasjonene preges av vold, og den eneste man kan se i virksomhet er våpensmeden. I den svært innholdsrike allegorien over godt styresett, ser man derimot at folk frivillig lar seg binde av rettferdigheten, som har monopol på vold, og herskerens inspirasjonskilder er de klassiske dydene.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene som vi skriver om. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar 🙂