En av våre store kulturskatter «Leiv Eiriksson oppdager Amerika» malt av Christian Krogh i 1893, fikk tidligere æren av å henge i trappehallen i det gamle Nasjonalmuseet, men nå er dette fantastiske flotte maleriet stuet ned i kjelleren for å samle støv sammen med flere andre kjente malerier i det nye Nasjonalmuseet, og begrunnelsen er hårreisende;

– Bildet er en romantisering av nordmenn som dro til Amerika. Det er et kolonialistisk bilde, sier den svenske avdelingsdirektør Stina Högkvist ved Nasjonalmuseet til Aftenposten. Etter massive kritikk valgte Högkvist å beklage uttalelsen på sin egen Facebook-profil.. – Dette var en sleivete og lite gjennomtenkt bemerkning, sagt i forbifarten.

En beklagelse er bra, men uttalelsen er allikevel en skandale, for en bør kunne forvente mer kunnskap av en avdelingsdirektør ved Nasjonalmuseet, både når det gjelder kunst og historie. Definisjon på kolonialisme er når «riker eller stater erobrer og kontrollerer en annen stat, et annet område eller et folk utenfor deres egentlige territorium. De nye områdene kalles kolonier, mens folket blir kolonisert. De som skaffer seg kolonier kalles kolonimakter. Målet med kolonialisme er å skaffe seg politisk, kulturell og/eller økonomisk kontroll over området eller folket.»

Spørsmålet Stina Högkvist bør svare på er hvordan hun med sikkerhet kan påstå at Leiv Eriksson med følge faktisk skaffet seg politisk, kulturell og/eller økonomisk kontroll over området eller folket de møtte – det fremkommer tydelig i alle skriftlige kilder at hensikten var å finne mer fruktbare bo-områder og mildere vintre enn hva som var tilfellet på Grønland. Bosetting er noe helt annet enn kontroll og ren utnytting.

Det andre spørsmålet Högkvist bør besvare, er hvorfor hun som svensk avdelingsdirektør ved Nasjonalmuseet har problemer med å forholde seg til norsk historie, og det i den grad at hun ønsker å slette vår vikingarv.

Å la en av våre aller største kulturskatter malt av en av våre desidert beste kunstnere samle støv i kjelleren i det nye Nasjonalmuseet, er å latterliggjøre norsk kulturarv og historie.

– Artikkelen fortsetter under bildet –

Nasjonalmuseets samlingsdirektør Stina Högkvist og kurator Geir Haraldseth fotografert i forbindelse med Black Lives Matter-demonstrasjonen i Oslo 5. juni. Fra Nasjonalmuseets Instagramkonto. Foto: Mohamed Abdirashid.

Å sensurere og/eller ødelegge kunst er noe som forekommer i fascistiske regimer som gjerne styres av gale maktmennesker/herskere, og ikke i et fritt demokrati som Norge. I Norge er vi meget stolte over vår kulturarv og vår vikinghistorie som bør fremmes, ikke skjemmes, og kanselleringskultur er ikke velkommen i et fritt demokrati.

Kunst er nemlig fri – norsk kunst er en viktig samlende faktor for det norske folk, samt vår forståelse av egen historie, også for de samfunn og historier vi ikke kjenner like godt til. Kunst opp gjennom tidene har påvirket hele samfunn, og samfunn har påvirket kunsten. Kunst har bevitnet store historiske hendelser ned til de minste daglige gjøremål gjennom titusener av år.

Kunst er fri – men også sannhetsvitner på godt og vondt.

Kunst skal skjermes fra politikk og tidsepoker, og ikke minst tidsstrømninger og tåpelige motefenomener. Vår svenske avdelingsdirektør Stina Högkvist ved Nasjonalmuseet har ikke forstått dette og bør kanskje vurdere sin stilling, for det er rett og slett ikke godt nok å bortforklare begrunnelsen som «sleivete». Til det er uttalelsen for tydelig, for umoden og historieløs – og i tillegg vitner den om total mangel på hva kunst faktisk er og ikke er.

En kunstutstilling skal rotere, men enkelte bilder bør henge permanent som en del av vår kulturarv. Christian Krohgs kjente maleri «Leiv Eiriksson oppdager Amerika» er en av våre aller største kulturskatter malt av en av våre desidert beste malere og bør behandles med respekt – mao få en permanent plass i vårt nye Nasjonalmuseum for kunst – det ligger i navnet; nasjonal museum for kunst! Vår svenske avdelingsdirektør Stina Högkvist bør kanskje slå det opp i ordboken.

  • Trude Helén Hole er en prisbelønt kunstner, forfatter, journalist, sommelier og taler. Hun kan nås på diverse sosiale medier.

 

Kjøp «Mesteren og Margarita» her!

Kjøp Susanne Wiesingers bok «Kulturkamp i klasserommet» her!  Du kan også kjøpe e-boken her.

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.