Ex-muslimen og kristen konvertitt Emanuel Sarwar er skuffet over at muslimene i Norge ikke deltar med oss andre i julefeiringen, mens Islam Net forkynner at det er forbudt å besøke mamma på julaften, si God Jul, eller feire profeten Jesu fødsel.

Emanuel synes det er spesielt ille at muslimske barn ikke får lov til å delta i julefeiringen:

Da er det snart jul og vi feirer dermed bursdagen til vår frelser Jesus Kristus. Dette er hans bursdag og selve juleevangeliet finner vi i Lukas evangeliet.

Dette er tiden der vi lar julefreden senke seg over oss og vi feirer bursdagen til kongenes konge og herrenes herre Messias Jesus Kristus.

Men det som skuffer meg er at muslimene i Norge ikke deltar med oss andre i denne feiringen. De feirer nemlig ikke jul og en del muslimske barn og unge får ikke lov av foreldrene å delta på julefeiringen sammen med de andre barna.

Dette legger forholdene til rette for et enda mer komplisert integrering av muslimske barn i det norske samfunnet.

Jeg synes at muslimene og muslimske barn må få lov til å delta på julefeiringen i Norge sammen med oss andre. Dette er koselig, sosialt og legger forholdene til rette for bedre integrering.

Integrering er nøkkelen til suksess i Norge

Emanuel har rett og integrering er noe som også opptar Fahad Qurershi, lederen for Islam Net. I en kronikk i Vårt Land i 2021 forteller Qureshi at integrering er nøkkelen til suksess i Norge:

– Vi ønsker ikke parallellsamfunn. Muslimer og ikke-muslimer har godt av å være venner, omgås hverandre og lære av hverandres gode sider.

Kronikken var skrevet som svar på bekymringen for hvilket verdigrunnlag Iman Aktivitetssenter i Groruddalen var bygget på. De skal ikke lage en «radikaliseringsleir», skrev Qureshi.

En kronikk i den kristne avisen var alt som skulle til og politikerne gjorde det som de alltid gjør når muslimer som Qureshi spiller offerrollen – de bøyer seg i støvet.

Denne radikalisteringsleiren skal indoktrinere unge muslimer og etniske nordmenn i salafisme – en radikal retning innen islam som forlanger en bokstavelig tolkning av koranen og hadith.

Fahad Qureshi kan snakke til kamelene kommer hjem om sine intensjoner. Mens Emanuel Sarwar mener hvert ord han sier om vår julefeiring, forkynner Qureshi i Grorrudalen at feiring av de vantros helligdager er den største synd.

Du skal ikke besøke mamma på julaften

Vi har sett på nettsiden IslamQA.no som Islam Net driver og hvor vi finner svar på teologiske spørsmål om salafismen.

En konvertitt lurer på om det er greit å besøke moren på julaften:

Jeg er en konvertitt og min familie er ikke-muslimer. Jeg forstår at det er forbudt for meg å delta i julefeiringer, men hvis f.eks. min mor inviterer meg til å besøke henne på julaften, kan jeg så dra dit?

All lovprisning tilkommer Allah, Herren over verdenene. Jeg bevitner at det ikke er noe verdig tilbedelse unntatt Allah, og at Muhammed (fred være med ham) er Hans slave og sendebud.

Du kan besøke din mor hvilken som helst dag i året, men når det gjelder julaften bør du unngå å besøke henne denne dagen. Dersom ditt besøk sammenfaller med juletiden så er du ikke synlig dersom slikt besøk ikke går på bekostning av din tro. Dette er videre under forutsetning at du ikke deltar i deres religiøse ritualer og feiringer mens du er der.

Det er ikke tillatt for deg å besøke henne med hensikt av å feire jul eller å gratulere henne på denne dagen, selv om det kun er for å si «god jul», «gledelig jul» osv.

Allah vet best.

Det ikke tillatt i islam å delta på julefeiringer

På samme nettside spør en muslim om det er tillatt for muslimer å si «god jul» og delta i julefeiring. Islam Net gir en lang avhandling om dette og hvorfor Allah vet best. De klargjør at svaret er kun fra et teologisk perspektiv og de har ingen intensjon om å kritisere at ikke-muslimer feirer jul:

– Norge er et fritt land hvor alle kan gjøre som de vil.

Et fritt land bortsett fra hvis du er konvertitt og ønsker å besøke mamma på julaften.

Vi vet bedre enn Allah og Fahad Qureshi lyver for de vantro så vi skal tro at Islam Net er inkluderende og har vokst siden han forkynnet at alle muslimer tror på dødsstraff for homofile.

Som muslim i Norge er man omringet av juleaktiviteter på skole og jobb. Er det greit for en muslim å si «god jul» og delta i julefeiringer?

Da svaret er omfattende har vi oppsummert de viktigste punktene:

Når en muslim forstår hvordan Allah ser på det å attribuere en sønn til Ham, vil svaret på det opprinnelige spørsmålet være åpenbart. Er det passende for en muslim å feire en tro som Allah beskriver i slike sterke ordelag? Selve essensen av islam er å underordne seg Allah, så hvordan kan en som underordner seg Allah feire en tro – at Allah har tatt seg en sønn – som er så sterkt mislikt av Allah?

Dermed er det ikke tillatt i islam å delta på julefeiringer.

Hva med å bare være til stede på julefeiring uten å aktivt delta?

Ved å være til stede på en feiring av at Allah har født en sønn, gir du en stille aksept for denne troen og alt av handlinger som skjer på denne feiringen. Så det er ikke passende for en troende å være til stede på feiringer av ting som strider med islams aller mest grunnleggende tro.

Allah sier (oversettelse av betydningen): «… Hjelp hverandre mot al-birr og at-taqwa (dyd, rettferdighet og fromhet), men ikke hjelp hverandre i synd og overtredelse.» [Koranen 5:2]

Men er ikke jul blitt en sosial feiring for alle?

Profeten (fred være med ham) gjorde det eksplisitt klart at de troende ikke har lov til å delta i festival feiringene til de ikke-troende.

Profeten (fred være med ham) sa: «En som imiterer en nasjon, er en av dem.» [Abu Dawood] Dermed er det svært viktig for en muslim å ikke delta i andre folks særegne feiringer og handlinger.

Mange lærde av Koranen som Ibn Sirin og Mujahid (måtte Allah ha barmhjertighet med dem), tolker «løgn» som de ikke-troende festivaler.

Hva er galt med å feire profeten Jesu fødsel?

Bare fordi en ikke har intensjon om å feire fødselen av Jesus som Guds sønn, blir det fortsatt ikke tillatt å delta i denne feiringen.

Det fordi i islam så dømmes en handling ut fra både intensjon og selve handlingen. Så selv hvis ens intensjon er på plass, blir ikke en gjerning godkjent hos Gud med mindre den er i samsvar med Profeten (fred være med ham) sin lære.

Hva med å si «god jul»?

Fra et teologisk perspektiv er det problematisk for en muslim å gratulere andre i å ha antatt troen om at Gud har født en sønn. Det er dog ikke problematisk å ønske andre godt, tvert imot, en muslim skal ønske andre mennesker godt.

Imam Ibn al-Qayyim (måtte Allah ha barmhjertighet med ham) rapporterte at det er enighet blant de lærde om at det å gratulere ikke-muslimer på deres religiøse anledninger, er forbudt. Shaykh Abdul-Aziz al-Tarifi sa: «Å ønske kristne god jul er ikke tillatt ifølge enigheten av de fire lovskolene.

Når de fire kanoniske lovskolene i islamsk rettslære er enige om en sak, blir dette ansett som den normative meningen, og det å gå imot en slik enighet er kontroversielt.

Islam Net avslutter med å si at det er viktig å respektere mangfoldet.

Da mener de selvfølgelig «mangfoldet» innen Islam. For Allah vet best!

Les også: 

Jesus var ikke muslim, han var en jøde fra Israel – Document

Islam Net: Muslimer som feirer jul | FinnAllah.

Kilde:

Er det tillatt å besøke sin ikke-muslimske familie på julaften? (islamqa.no)

Er det tillatt for muslimer å si «god jul» og delta i julefeiring? (islamqa.no)

Kjøp «Hvordan myndighetene bløffet oss» av Robert Malone her!»

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.