Kategori: Kunstbilde

Nordfransk kanal (1880)

Christian Skredsvig (1854-1924). Olje på lerret oppklebet på papplate, 19 x 33,5 cm, Nasjonalmuséet, Oslo. Som vi kan lese her, er det anlagt kanaler som forbinder seilbare elver i Frankrike, så man kan faktisk seile til Middelhavet uten å passere Gibraltar. Som bildet viser, tok man også de tradisjonelle hestekrefter i bruk som drivkraft. Det […]

Les mer»

Etter solnedgang, Eggedal (1896).

Christian Skredsvig (1854-1924). Olje på lerret, 94 x 120 cm, privateie. Fra 1894 besøkte Christian Skredsvig ofte Eggedal, og i 1898 bosatte han seg der for godt. Bildet var lagt ut til salg hos Grev Wedels Plass Auksjoner i Oslo den 22. mai 2001. Prisantydningen var NOK 2–300 000, og tilslaget falt ved NOK 320 […]

Les mer»

Hitterdals Kirke fra den østre Side (før 1848)

Litografi etter forelegg av Hjalmar Kjerulf (1815–1847), publisert i albumet Norge fremstillet i Tegninger, utgitt av Chr. Tönsberg i 1848. Heddal stavkirke (tidligere Hitterdal) ligger like ved Notodden i Telemark. Den er Norges største bevarte stavkirke, antatt påbegynt en gang på 1200-tallet, og tidligst nevnt i en kilde fra 1315. Hjalmar Kjerulf fikk dessverre ikke […]

Les mer»

Jødiske handelsmenn i Warszawa (før 1841)

Jan Feliks Piwarski (1794–1859) Litografi publisert i Album cynkograficzno-rysunkowe warszawskie (Album med litografier og tegninger fra Warszawa), utgitt 1841. Den litografiske trykketeknikken ble utviklet av Aloys Senefelder (1771-1834) mellom 1796 og 1799, men ble ikke alminnelig kjent før han utga en lærebok i 1818. Teknikken, som var både rask og rimelig, og tillot flere trykk […]

Les mer»

Labrofos ved Kongsberg (før 1848)

Litografi i Norge fremstillet i Tegninger, utgitt av Chr. Tønsberg i 1848. I tillegg til de vanlige opplysninger om trykker og utgiver er det påført Efter Fearnley til venstre under bildet. Labrufoss i Numedalslågen i Kongsberg kommune var et yndet motiv for norske kunstnere under nasjonalromantikken rundt første halvdel av 1800-tallet. Best kjent er kanskje […]

Les mer»

Parti af Kongsberg (før 1848)

Litografi etter forelegg av Joachim Frich (1810–1858), publisert 1848 i plansjeverket Norge fremstillet i Tegninger, utgitt av Christian Tönsberg i Christiania, litografert av C. Müller og trykket av Em. Bærentzen & Co lith Inst. i København. Sentralt i bildet finner vi Kongsberg kirke, reist i årene 1740–61 etter tegninger av bergverksembetsmann Joachim Andreas Stukenbrock (1698-1756). […]

Les mer»

Trondhjems Domkirke (før 1848)

Litografi publisert i plansjeverket Norge fremstillet i Tegninger, med tekster av P. Chr. Asbjørnsen, utgitt av Chr. Tønsberg i 1848. Dette verket kan nok betraktes som en viktig del av den nasjonsbygging som til slutt endte med unionsoppløsningen i 1905. Litografien er påført C.Müller lith. Chr Tönsberg Forlag og Eiendom Em. Bærentzen & Co lith. […]

Les mer»

Stavanger domkirke ved Breiavatnet (før 1848)

Litografi etter forelegg av Joachim Frich (1810–1858), publisert i Norge fremstillet i Tegninger, utgitt i 1848 av Chr. Tønsberg. Litografien er påført STAVANGER, Efter Frich, Chr. Tönsbergs Forlag og Eiendom. og Em. Bærentzen & Co lith Stavanger domkirke ble påbegynt rundt 1100, og ombygget og utvidet etter Stavangers brann i 1272. Den er faktisk en […]

Les mer»

Hammer Ruiner ved Miösen (før 1848)

Litografi etter forelegg av Joachim Frich (1810–1858), publisert i plansjeverket Norge fremstillet i Tegninger, med tekster av P. Chr. Asbjørnsen, utgitt av Chr. Tønsberg i 1848. Trykket er påført det følgende: HAMMER RUINER ved Miösen, Frich del. C. Müller lith.  Chr. Tönsbergs Forlag & Eiendom  Em. Bærentzen & Co lith Inst. Mere om den gamle […]

Les mer»

Altergang i Stange kirke (1903)

Harriet Backer (1845-1932) Olje på lerret, 100,5 x 131 cm, Nasjonalmuséet, Oslo. Etter hvert ble interiører en spesialitet for Harriet Backer, fra 1891 også kirkeinteriører. Dagens bilde har hentet sitt motiv fra Stange kirke, der hennes venninne Kitty Kiellands (1843-1914) bror Jacob Jensson Kielland (1841-1915) var prost. Nattverden er omtalt i alle de tre synoptiske […]

Les mer»