Igor Stravinskijs ballett «Vårofferet» – antakelig hans mest berømte komposisjon – er så full av merkelige harmonier at publikum begynte å slåss under urfremførelsen i Paris i 1913. I våre dager er stykket regnet som et standardverk som finnes på alle orkestres spilleplan, men det er likevel akkurat som om det åpner seg en dør […]
Les mer»I kommentarfeltet har det dukket opp lenker til opptak av Kathleen Battle. Denne krystallklare sopranen fortjener så absolutt sin egen post. Etter at hun fikk sparken fra Metropolitan Operas oppsetning av «Regimentets datter» i 1994 – årsaken var usedvanlig store samarbeidsproblemer – har hun konsentrert seg om lieder-aftener og konserter. De siste årene har stemmen […]
Les mer»Ludwig van Beethovens første opusnummer ble gitt hans første pianotro, og han arbeidet med denne sjangeren gjennom nesten hele sin karriere. Den 6. trioen, i Ess-dur (op. 70 nr.2), ble til sommeren etter at han hadde gjort ferdig sin 6. symfoni og mens han hadde begynt å skissere det som ble 9. symfoni. Denne trioen […]
Les mer»Årets statsbudsjett er ikke mye å rope hurra for, men vi kan i det minste glede oss over at både Den norske opera & ballett og Oslo-filharmonien har fått noen flere millioner mer enn forventet i tilskudd. Dette feirer vi med å høre våre kjære filharmonikere fremføre Geirr Tveitts «Velkomne med æra». Dirigenten er Mikhail […]
Les mer»Det er få musikere som var så høyt elsket som Lucia Popp. Hverken kolleger eller publikum hadde noe særlig vondt å si om henne. Hun trakk seg tilbake fra scenen mens hun ennå var på topp, hvilket flere sangere burde ha gjort – en viss ekstremt overvektig italiensk tenor er vel det fremste eksemplet på […]
Les mer»Av Beethovens pianokonserter er den femte, også kalt Keiserkonserten, den mest populære. Jeg liker den første bedre, den lange orkesterinnledningen viser oss komponistens individualisme i mye større grad enn de andre konsertene gjør. Verket ble gitt opusnummer 15, og er egentlig Beethovens tredje pianokonsert. Den første han skrev (den «nullte») finnes bevart bare i ikke-orkestrert […]
Les mer»Her er litt interessant stimulering for ørene en torsdagskveld: Carlos Kleiber dirigerer overtyren til RiChard Strauss’ «Rosenkavaleren». Stedet er den bayerske statsoperaen i München, og orkesteret er husets eget.
Les mer»I Oslo-området har vi i dag hatt skikkelig ruskevær. Jeg er ikke så glad i høsten, men det finnes også hyggelige ting en kan forbinde med disse månedene – for eksempel Vivaldis tredje konsert fra «Årstidene». Her hører vi Julia Fischer med Academy of St. Martin-in-the Fields.
Les mer»Den Hellige Martha av Konsertflygelet viser oss nok en gang hvorfor hun fortjener denne tittelen. Her hører vi en av konsertene hun er mest kjent for, Prokofjevs 3., med det italienske kringkastingsorkestret og Tugan Sokhiev. Andre sats Tredje sats
Les mer»Det finnes noen musikkopplevelser det ikke er nødvendig å kommentere og som gir mening til uttrykket «ord blir fattige». Et eksempel er Maria Callas som synger «Vissi d’arte».
Les mer»