Flere flyselskaper er begynt å veie passasjerene før ombordstigning. Først ute var Finnair tidlig i 2024, og nu har praksisen spredd seg til Air New Zealand og Cape Air. Målet er å oppnå nøyaktige vektberegninger for fly, kritisk for drivstoffeffektivitet og balanse.

Air New Zealand har veid rundt 10.000 reisende i Auckland for å forbedre flyenes laste- og vektberegninger, mens Cape Air veier passasjerer på mindre fly, av sikkerhetshensyn. Prosessen er anonym, og dataene brukes ifølge selskapene kun til statistikk. Imidlertid har det vakt bekymring blant passasjerer om personvern og stigmatisering.

«Fettsensitivt»

I alle tilfellene er tiltaket frivillig og anonymt – det er ikke gjort direkte koblinger mellom passasjerenes navn og vekt. Dataene brukes kun til statistikk og beregning av flyets totalvekt og balanse.

Kritikere hevder at praksisen kan være «fornedrende» og «fettsensitiv», mens den amerikanske føderale luftfartsadministrasjonen (FAA) understreker sikkerhetsfordelene ordningen representerer. Å kjenne flyets nøyaktige vekt kan også redusere unødvendig drivstoffbruk.

Tradisjonelt har flyselskapene benyttet gjennomsnitts­verdier for passasjer‐ og bagasjevekt, men økning av gjennomsnittsvekten gjør at gamle tall kan være utdaterte. Ved å oppdatere dataene, kan man forbedre beregningen av drivstoff, balanse og dermed øke både sikkerheten og effektiviteten.

Enkelte reisende har uttrykt frykt for at «passasjerens vekt» en dag skal bli en ny avgift.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.