Storbritannias økonomi er i krise, og gjelden vokser, både hos det offentlige og hos de private. Finansminister Rachel Reeves har bare én løsning: økte skatter og avgifter.

Nå skal selv drosjeprisen økes med 20 prosent. Reeves planlegger å innføre merverdiavgift (MVA) på drosjeturer. Aktivister sier at finansministeren ville bruke høstbudsjettet til å innføre en «drosjeskatt» som ville innbringe rundt 750 millioner pund i året til statskassen, skriver The Telegraph.

Dette vil særlig ramme innbyggerne i landlige områder hardt, siden tilgangen til offentlig transport er en mangelvare utenfor de store byene.

Årsaken er at britisk gjeld fortsetter å vokse, og låneopptaket overskred de offisielle estimatene med 11,4 milliarder pund mellom april og august. Labour-regjeringen har brukt milliarder av pund på klimatiltak, illegale migranter og Ukraina.

Vår egen regjering fører en lignende politikk, og har alltid nok penger til klimahysteri, migranter og Ukraina. Men Norge har Oljefondet å sløse vekk, en luksus britene absolutt ikke har tilgang på.

Reeves’ løsning er som vanlig klassisk sosialdemokratisk. Hun velger smertefulle skatteøkninger for vanlige briter for å fylle et svart hull på 50 milliarder pund i statsfinansene i budsjettet 26. november. Å flå de rike fungerer ikke, siden de rike bare flytter ut av landet. Dette er ikke like enkelt for bønder og vanlige arbeidsfolk.

Drosjenæringen frykter at den kan bli et av ofrene, da finansdepartementet for tiden vurderer forslag om å innføre 20 prosent merverdiavgift på alle reiser.

Rachel Reeves er i ferd med å utrydde den britiske middel­klassen

Verst for dem som bor på landsbygda

I dag trenger ikke drosjeselskaper utenfor London å beregne MVA på reiser, fordi sjåførene deres er klassifisert som selvstendige entreprenører.

Michael Solomon Williams fra Campaign for Better Transport er kritisk.

– Drosjer og private leiebiler er en viktig del av et integrert transporttilbud, spesielt for folk som bor på landsbygda, ikke kan kjøre bil eller trenger tilgjengelig transport fra dør til dør.

– Fokuset bør være på å gjøre offentlig transport mer rimelig og tilgjengelig – ikke å beskatte tjenestene som fyller hullene, øke prisene og undergrave tilkoblingen.

Kundene til Uber blir avkrevd MVA. Derfor har Uber krevd at samme regler bør gjelde for konkurrentene, og de vant i første omgang en rettssak som ville ha tvunget andre selskaper til å betale avgiften også. Men dommen ble avvist på høyere nivå, inkludert høyesterett.

Men til tross for beslutningen i høyesterett går Labour-regjeringen videre, og har bekreftet at de fortsatt vurderer å innføre en generell MVA på 20 prosent.

Stop the Taxi Tax, en kampanjegruppe som er opprettet for å motsette seg tiltaket, sa at det ville være et brudd på Labour-partiets valgprogram. En talsmann for gruppen sa:

– Taxiskatten bryter med Labours løfte i partiprogrammet om ikke å øke merverdiavgiften. Ikke bare det, den vil ramme dem som bor i landlige områder spesielt hardt, som mangler pålitelig og tilgjengelig offentlig transport.

– Vi oppfordrer finansministeren til å holde sitt løfte, stoppe taxiskatten og unngå å gi folk i landlige og isolerte områder enda et slag.

En meningsmåling viser at nesten seks av ti som bor på landsbygda sa at de ville redusere bruken av taxi hvis prisene økte, og halvparten sa at de ikke ville ha råd til en prisøkning på 20 prosent.

 


Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.