Norske medier har i årevis snakket opp Kina, og bare for noen dager siden skrev NTB at kinesiske BYD kom til å ta over el-bilmarkedet i Europa. Men dette stemmer ikke med fakta. Reuters skriver nå at den kinesiske elbilproduksjonen er i en nedadgående spiral. Er mediene kjøpt og betalt av Kina?

Først promoteringen:

Kinesisk elbil skyter fart på salgslistene i Norge

Overskriftene og ingressen gir inntrykk av et utsoppelig Kina.

Hittil i år har salget av den kinesiske elbilen BYD økt med over 140 prosent i Norge sammenlignet med i fjor, skriver Nettavisen.

Salget har økt med 142 prosent sammenlignet med samme periode i fjor, skriver avisen.

Det var jo imponerende. Men hva med tallene?

Bilen har solgt drøye 3000 biler i Norge hittil i år, mens Tesla har solgt hele 19.000. Men det vil ikke ta lang tid før BYD passerer Tesla, spår analysesjef Jonathan Parr i Rebil.

– Hvis utviklingen fortsetter, vil BYD ta igjen Tesla på nybilsalget allerede om to og et halvt år, sier han til Nettavisen.

– BYD-importøren har selv uttalt at de har planer om å bli markedsleder i Norge om to-tre år, noe de faktisk ligger an til med veksten de har i dag. Jeg tror ikke det vil gå fullt så fort, men BYD passerer Tesla på stadig nye fronter, så jeg tror de vil nå salgstoppen selv i Tesla-gale Norge, sier Parr.

Det vil ikke ta lang tid før BYD passerer Tesla? Hvem er analysesjef Jonathan Parr, og hva er Rebil? Det sier ikke saken noe om. Men uttalelsen tyder på at dette er ren reklame. Dette er fantasitall.

Det interessante fra et norsk perspektiv er at Tesla er en så sterk merkevare. Mediene har hetset Elon Musk og Tesla, akkurat som venestresiden i USA. Men kundene er upåvirkelige. De vil ikke at venstreorienterte journalister skal bestemme hva de skal kjøpe. 19.000 biler på trekvart år er uhyre sterkt.

Men så til Reuters story om at det ikke går så godt for BYD:

Regjeringens politikk som prioriterer produksjonsmål fremfor markedets etterspørsel har ført til overinvesteringer fra bilprodusentene. Det resulterende overskuddet av biler har skapt tap-tap-transaksjoner gjennom hele salgskjeden og ført til en rekke uvanlige praksiser.

BYD er ett av selskapene som sliter. Grunnen er at Kina driver sentralisert planøkonomi. Myndightene bestemmer at Kina skal bli verdensledende, og dermed pøses det ressurser inn. Kina har kapasitet til å produsere 35 millioner biler. Men det er ikke marked for så mange, hverken innenlands eller utenlands. Hvordan løser man dét? Man dumper prisen og utsetter lengst mulig smerten ved restrukturering, dvs. lukninger og konkurser. Arbeidsledighet er noe myndighetene frykter aller mest. Derfor velger man nødløsninger som utsetter smertelige valg.

Frøene til kaoset i markedet ble sådd i Beijing, hvor nasjonale beslutningstakere allerede på 1990-tallet ønsket å sette Kina i førersetet for en av de største endringene i bilproduksjonen siden oppfinnelsen av forbrenningsmotoren: fremveksten av elektriske biler.
I 2009 lanserte Beijing et program for å oppmuntre bilprodusenter til å produsere elbiler og forbrukere til å kjøpe dem, støttet av milliarder av dollar i subsidier.

I 2017 hadde elbiler ikke tatt av. Det året utarbeidet kinesiske myndigheter et utkast til en politisk plan for bilproduksjon. Dokumentet på 13.000 tegn – «Mellom- og langsiktig utviklingsplan for bilindustrien» – skisserte et mål om å produsere 35 millioner biler i året innen 2025, omtrent det dobbelte av den årlige salgsrekorden i USA.

Kinesiske myndigheter hadde slitt med en overopphetet eiendomssektor og begynte å motvirke overdreven investering. Planen for bilproduksjon ble en aktuell alternativ økonomisk pilar for lokale myndigheter som hadde vært avhengige av salg av tomter og eiendomsskatt.

Planen fra 2017 bidro til å øke konkurransen mellom lokale myndigheter om å tiltrekke seg produsenter av elbiler. Og i fjor kom Kina nær målet og produserte mer enn 31 millioner biler, ifølge bransjeorganisasjonen CAAM.

Kina har satset på eksport og underprising for å vinne markedsandeler. Men det har utløst motstand. Det amerikanske markedet er i praksis lukket, og nå har også Europa innsett at hvis det ikke beskytter sin bilindustri, vil den bli utkonkurrert av Kina. Det samme har skjedd på solcellemarkedet. Kina går for total dominans. Da kan Beijing bestemme prisen, og da overlever man. Noe lignende har ikke vært mulig på el-bilmarkedet, og nå kommer konkursene også i Kina.

Med så mange bilprodusenter som tråkker hardere på pedalen etter hvert som tapene øker, er det økende snakk blant noen bransjeanalytikere om en omveltning. De siste månedene har EV-merket Neta avsluttet driften, da morselskapet gikk inn i konkursbehandling. I fjor kuttet Ji Yue Auto, et joint venture mellom det kinesiske teknologiselskapet Baidu og bilprodusenten Geely, arbeidsplasser og kunngjorde en omstrukturering, med henvisning til hard konkurranse.

Likevel sa tre bransjeaktører og to analytikere til Reuters at det er usannsynlig med en brå omveltning: Konsolideringen kan ta flere år, og lokale myndigheter vil trolig støtte bilprodusenter i vanskeligheter og dempe konsekvensene.

«Problemet med overkapasitet i Kina er et systemisk problem», sa Michael Pettis, seniorforsker ved forskningssenteret Carnegie China.

He Xiaopeng, administrerende direktør og medgrunnlegger av det kinesiske EV-startupselskapet Xpeng, spådde i 2023 at hver bilprodusent ville måtte selge 3 millioner biler i året innen 2030 for å overleve – og at bare åtte selskaper ville være igjen. Xpeng, som ikke svarte på Reuters’ spørsmål, solgte 190.000 biler i fjor.

Det er klare paralleller mellom Kinas økonomistyring og det grønne skiftet i Europa. Norge skal bruke 58 milliarder på flytende vindmøller til tross for at det aldri kan bli lønnsomt og krever backup-kraft. Også C02-fangsten utenfor Bergen, Northern Lights, er et lignende sort hull, anslått til 23 milliarder da det ble lansert.

Også satsing på el-bil er «kinesisk». For å kickstarte overgangen til elbil gir staten moms- og avgiftsfritak. Det er snakk om gigantiske summer. Bare i år er det anslått til 49 milliarder i tapte inntekter, avgifter som fossileiere må ut med.

Folk glemmer at de er del av en planøkonomi: Myndighetene gir avkall på så mye penger for å tvinge frem en overgang til elbil. Men i Europa vil ikke publikum ha elbiler, og der får de heller ikke disse avgiftsfritakene. Det er det bare Norge som har råd til.

Siden 1990-tallet har staten gått glipp av 640 milliarder i avgifter og moms, har NRK regnet ut.

Det grønne skiftet skaper et klasseskille. Det er middelklassen som kan flotte seg med en Tesla.

Det grønne skiftet innfører kinesisk økonomi bakveien. Den er ikke bærekraftig. Den politikken som skulle føre til bærekraftig klima, fører til økonomisk ruin på lang sikt.

 

https://www.reuters.com/investigations/china-is-sending-its-world-beating-auto-industry-into-tailspin-2025-09-17/

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.