Ford har operert i Köln siden 1930. Biler med forbrenningsmotorer vil snart være historie, alt skal dreie seg om batteribiler for å redde klimaet.

Men salget av batteribiler går dårlig, så selskapet må nok en gang kutte i kostnadene, skriver Die Welt. Selskapet annonserte at de vil gå over fra dagens toskiftsdrift til ettskiftsdrift i januar. Dermed mister om lag 1000 personer jobben i den hardt pressede Ford-fabrikken i Köln.

For nesten et år siden annonserte ledelsen en annen spareplan, noe som førte til harde protester og den første streiken i Fords Köln-fabrikkers historie. Først nylig aksepterte de ansatte motvillig denne spareplanen.

Planen inkluderte en nedbemanning på 2900 ansatte innen utgangen av 2027. Ansatte skal slutte frivillig og motta sluttpakker eller gå av med delvis pensjon. Spareplanen utvides nå til å omfatte opptil 1000 ekstra tapte arbeidsplasser.

Tysk bilindustri er i dyp krise på grunn av klimahysteriet. Mercedes Benz la nylig frem et svært dårlig årsresultat. Bilprodusentene begynner nå å protestere ganske kraftig, og sier de vil satse videre på å utvikle de snart forbudte motorene. Også tyske delstater og forbundskansler Friedrich Merz går til angrep på EUs forbud mot forbrenningsmotorer.

Merz utfordrer EU-forbudet mot forbrennings­motorer

Hvis planene blir gjennomført, vil Ford bare ha rundt 7600 ansatte om litt over to år. For litt over fem år siden var antall ansatte rundt 20.000.

Ford-ledelsen forklarte tirsdag nødvendigheten av tiltaket til produksjonsarbeiderne.

«Vi er klar over virkningen på våre ansatte og er forpliktet til å gi best mulig støtte til de berørte. I denne sammenhengen vil vi tilby frivillige sluttpakker.»

Ford har eksistert i Köln siden 1930, i snart 100 år. Bilfabrikken har overlevd to verdenskriger. Men EUs klimapolitikk ser ut til å bli spikeren i kisten. Det hjalp ikke at Ford konverterte fabrikken i Köln til elektrisk produksjon, en prosess som kostet nesten to milliarder euro. Rett etterpå kansellerte den tyske regjeringen et økonomisk insentiv for kjøp av elbiler, og etterspørselen etter elbiler stupte.

Etterspørselen etter batteribiler er langt lavere i store deler av EU-landene enn optimistenes prognoser tilsa. Da Ford investerte milliarder i sin elbilfabrikk i Köln, forventet de at elbiler ville utgjøre 35 prosent av alle solgte biler i markedet innen 2023. I ettertid var det for optimistisk; ifølge KBA er andelen elbiler nå bare 18 prosent.

Unntaket er selvsagt EØS-landet Norge, hvor batteribiler slipper det meste av de skyhøye ekstrakostnadene som alle fossile biler blir utsatt for. Kjøper du en batteribil som ikke koster mer enn 500.000 kroner, slipper du til og med unna merverdiavgift.

 


Kjøp «Et varslet energisjokk»!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.