Elbilmarkedet lugger mer globalt enn de mest optimistiske hadde trodd for et par år tilbake.

En rekke bilprodusenter har derfor annonsert fortsatt utvikling av fossilmotorer, for å tilby biler folk vil kjøpe, også de neste årene, skriver Broom.no.

– Skiftet til helelektriske biler bestemmes av markedet og kundenes ønsker. Vi må lytte til kundene, har eksempelvis en talsmann fra Mercedes uttalt til tyske Automobilwoche. Bilprodusenten annonserte nylig at de stopper utviklingen av elbilplattformen «MB.EA Large».

I forrige uke gikk også Toyota, Mazda og Subaru ut med nyheten om at de skal utvikle helt nye forbrenningsmotorer, og denne gangen er det to andre giganter – franske Renault og kinesiske Geely, som annonserer et stort samarbeidsprosjekt.

De to går nemlig sammen om å utvikle nye, supereffektive bensin- og hybridmotorer, med tilhørende svært lave utslipp.

– Å samarbeide med et ledende selskap som Geely for å skape en ny aktør med kapasitet og ekspertise til å utvikle forbrenningsmotorer med ultralave utslipp og svært økonomiske hybridløsninger, er nøkkelen til fremtiden, sier administrerende direktør i Renault Group, Luca de Meo.

Geely står blant annet bak bilmerker som Volvo, Polestar, Lotus og Zeekr, mens Renault også eier Dacia – et merke som inntil videre kun kommer til å levere biler med forbrenningsmotor.

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.