Bane NOR visste at de arbeidet i et risikabelt område med mye kvikkleire, og at ras i området kunne koste liv, ifølge dokumenter VG har fått tilgang på.

– Ifølge analysen er det verste som kan skje, at noen dør. Og nå har det skjedd, sier leder for plan- og utviklingsutvalget i Levanger kommune, Lars Erik Ertsås, til VG.

Han viser til en risiko- og sårbarhetsanalyse (ROS) kommunen gjorde av prosjektet i 2022, hvor risikoen for kvikkleireskred eller masseutglidning ble vurdert til middels høy risiko. Dersom et ras skulle skje, ble konsekvensene vurdert til høy risiko.

«Dersom mennesker oppholder seg i et område der massene glir ut eller raser, kan de miste livet (…)», står det i analysen.

Bane NOR vil ikke kommentere

Både kommunen, Statsforvalteren og NVE godkjente Bane NORs prosjekt.

Pressevakt Gunnar Børseth i Bane NOR sier til VG at de ikke vil kommentere saken nå, da de konsentrerer seg om å ivareta de ansatte.

– Spørsmålene som går på det tekniske, må vi ta etter hvert. Vi kommer tilbake til den typen vurderinger.

– Bemerkelsesverdig

Gunleik Hoffman, som var byggeleder da E6 mellom Ronglan og Vassmark ble bygget ut i 2018, sa til Adresseavisen
lørdag at han synes det er bemerkelsesverdig at Bane NOR har valgt å legge krysningsspor til strekket ved Nesvatnet, og at han ikke var overrasket over at det raste ut akkurat der.

– Jeg synes de har vært tøffe i sporvalget. Jeg er overrasket over at de la det der, med den kjennskapen jeg har til forholdene, forteller Hoffmann.

Samferdselsministeren reiser til rasstedet

Lørdag morgen gikk det et ras over både nye og gamle E6 samt jernbanen ved Nesvatnet. En dansk mann som arbeidet i området, har vært savnet siden raset gikk, og er antatt omkommet.

Mandag reiser samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) til rasstedet ved Åsen i Levanger. Statsråden vil cirka klokken 12.20 få en orientering av Bane NOR, Statens vegvesen og andre som jobber på stedet.

(©NTB)

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.