Bane NORs konsernsjef Gorm Frimannslund (t.h.) og konserndirektør Stine Undrum. Foto: Javad Parsa / NTB

Bane NOR beklager nok en utsettelse på Follobanen. Samtidig går Jernbanedirektoratet og Statens Jernbanetilsyn saken etter i sømmene.

Mange har ventet på at den brått stengte og etter hvert skandaliserte Follobanen skulle gjenåpne.

Nå får man i stedet melding om nye forsinkelser.

NTB-André Lorentsen, Kenneth Kandolf Haug og Stian Drake skriver om saken.

– Vi er lei oss og beklager at vi har vært nødt til å utsette åpningen av Follobanen til 12. februar, sier administrerende direktør Gorm Frimannslund i Bane NOR på en pressekonferanse torsdag ettermiddag.

– Vi har behov for den ekstra tiden, sier han.

Utbyggingsdirektør Stine Undrum forklarer at de så sent som natt til torsdag oppdaget at arbeidet vil ta lengre tid enn planlagt.

– Det er ikke med lett hjerte at vi har utsatt åpningen. I løpet av natt til i dag har vi arbeidet med kvalitetssikring av skjøter, og da oppdaget vi at dette arbeidet vil ta lengre tid enn planlagt, sier Undrum.

– Vi må skynde oss sakte når vi jobber med sterkstrøm, legger hun til.

Høy arbeidsbelastning

Hun forteller videre at de jobber i like høyt tempo som tidligere, men at de må ivareta sikkerheten og kvaliteten.

– Det er høy arbeidsbelastning på de ansatte, og vi må gjøre dette arbeidet med uthvilt personell, sier Undrum.

Bane NOR jobber også med en rapport som blir lagt fram for pressen så fort denne er klar. Der vil de forklare hvordan systemet henger sammen.

– Det er også viktig å påpeke at arbeidet gjennomføres som et reklamasjonsarbeid mot to leverandører.

Tilsyn med Bane NOR

Statens jernbanetilsyn varsler torsdag ettermiddag at de vil åpne tilsyn med Bane NOR, Vy og Flytoget.

En del av bakgrunnen for tilsynet er hendelsen i tunnelen Romeriksporten mellom Lillestrøm og Oslo S den 12. desember, der to tog ble stående fast i fire timer uten strøm. Bane NOR er imidlertid også under tilsyn for problemene på Follobanen.

– Vi vil undersøke om Bane NOR, Flytoget og Vy har beredskapsplaner som ivaretar sikkerhet og beredskap tilfredsstillende, både for ulykkeshendelser og driftsavbrudd som kan ha betydning for sikkerheten, sier direktør Erik Ø. Reiersøl-Johnsen.

Tilsynene vil blant annet omfatte gjennomgang av dokumentasjon og intervjuer med relevant personell i virksomhetene. SJT skal se på beredskapen i tunnelene, særlig med tanke på når tog blir stående fast og undersøke hvordan passasjerene blir ivaretatt.

Jernbanedirektoratet har på sin side bitt seg merke i utsettelsen. Jernbanedirektør Knut Sletta sier de vil følge utviklingen tett for å sikre et godt togtilbud.

– Det viktigste er at Bane NORs plan er realistisk, og at vi ikke ender opp med en situasjon hvor vi må ta ned tilbudet på grunn av en uforutsett forsinkelse, sier Sletta.

Bane NOR og Vy er innkalt til et møte hos Jernbanedirektoratet mandag.

Viktig med tillit hos pendlerne

– Når vi i dag fikk ny informasjon, så valgte vi å skyve på datoen. Det er viktig for oss at når pendlerne begynner å reise med Follobanen, så skal de kunne stole på at togene går, sier Frimannslund.

Undrum forteller at det er en sannsynlighetsvurdering og en risikovurdering som ligger bak valget av åpningsdato, men hun kan ikke svare på hvor sikre de er på at Follobanen faktisk vil komme i gang med trafikken denne dagen.

På spørsmål om hvordan Frimannslund vurderer Bane NORs omdømme etter det som er skjedd, svarer han at de er opptatt av det. Men at det ikke er noe hovedpoeng.

– Vi i Bane NOR er opptatt av hvordan vi oppfattes, men det er sekundært, understreker Bane NOR-direktøren.

Les også: 

Follobanen er en bauta over norsk administrasjon

 

Bestill fra Document forlag:

Kjøp e-boken av Kent Andersen her!

Kjøp bøker fra Document!

Bli abonnent og få tilgang til alle våre saker straks de legges ut:

Husk å støtte Document:

Kjøp billetter til møtet her

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene som vi skriver om. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.