Lørdag morgen gikk det et ras over E6 i Levanger. Norge er dermed så å si delt i to, og en kollega på vei til Sverige må finne en ny rute for å nå frem til målet.

Tidligere byggeleder for strekningen er ikke overrasket over at det er gått ras akkurat her.

– Det er vanskelig å bygge der, så jeg er ikke overrasket over at det raste der. Men jeg er overrasket over at det raste, fordi det skal være undersøkt, og tiltak skal være iverksatt, sier Gunleik Hoffmann til Adresseavisen.

Hoffmann var byggeleder da E6 mellom Ronglan og Vassmarka ble bygget ut i 2018. Statens vegvesen hadde den gang strenge restriksjoner under utbyggingen på grunn av forekomsten av kvikkleire, som var hovedårsaken til at det kun ble bygget to felt i stedet for fire.

Også Bane Nor har valgt å legge krysningsspor til strekket ved Nesvatnet, noe Hoffmann finner bemerkelsesverdig.

– Jeg synes de har vært tøffe i sporvalget. Jeg er overrasket over at de la det der, med den kjennskapen jeg har til forholdene, forteller Hoffmann.

Krysningsspor er for de uinformerte deler av jernbanelinga hvor det finnes to spor, slik at motgående tog kan passere hverandre på en jernbarne som stort sett består av enkeltspor. På fagspråket kalles alle steder med krysningsspor for stasjoner.

Tre hus er evakuert etter det store skredet. Linn Elizabeth, som bor i ett av disse husene, sier til Innherred at hun har gått og ventet på at noe sånt skulle skje.

– Jeg må si at dette har jeg ventet på. Jeg har ikke sovet om nettene de siste månedene, for jeg har ventet på at det skulle skje. Jeg vet ikke hvor mange telefoner jeg har tatt til Bane Nor om dette.

En mann er tatt av raset, opplyser NTB.

 


Stormøte i Stavanger

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.