Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård ville ikke legge skylden på Bane Nor-ledelsen for at Follo-banen ble stengt åtte dager etter åpningen. Han hadde fortsatt tillit til Bane Nor. sa Nygård da han var gjest i Politisk kvarter. Bane Nor stilte ikke.

– Det er altfor tidlig å gå inn på diskusjoner om hvem som har ansvar og skyld, det er ikke det vi har fokus på i samferdselsdepartementet i disse dager.

Når et prosjekt til 37 milliarder som det har tatt 11 år å bygge svikter ved åpning og deretter blir stengt på ubestemt tid, er det ikke unaturlig å stille ledelsen til ansvar. Det er faktisk helt normalt, både parlamentarisk og økonomisk.

Det er ikke kommet noen svar fra Bane Nor som kan forklare hvordan et så dyrt prosjekt havarer etter åtte dager.

Follobanen ble åpnet med brask og bram av kongen. Så brant det i et koblingshus på Ski. Men siden har ikke offentligheten fått vite noe: Kun at banen forblir stengte «inntil videre» og minst ut januar. Det tyder på mer omfattende problemer.

Det er de som mener at et slikt resultat krever at noen må ta sin hatt og gå. Deriblant fylkesråd for samferdsel i Viken, Olav Skinnes. Han mener ledelsen i Bane Nor må gå. At de ikke svarer på publikums spørsmål virker heller ikke tillitsvekkende.

Samferdselsministeren var mest opptatt av å skåne ledelsen i Bane Nor, Her skulle ikke hoder rulle. Han ville utrede.

– Det er altfor tidlig å gå inn på diskusjoner om hvem som har ansvar og skyld, det er ikke det vi har fokus på i samferdselsdepartementet i disse dager.

– Jeg har enda ikke fått de svarene som jeg etterlyser fra Bane Nor. Når jeg får svar vil det danne grunnlag for å gjøre tiltak i den ene eller andre retning, men det er altfor tidlig å gjøre nå, sier Nygård. (NTB)

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene som vi skriver om. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.