Antall voldelige forbrytelser mot kvinner og jenter økte med 5 prosent i året frem til 31. mars, mens antall seksuelle overgrep økte med 10 prosent.
Storbritannia opplever en «epidemi» av vold og seksuelle overgrep mot kvinner på tog, skriver The Times. Å reise kollektivt har blitt en risikosport for britiske kvinner.
Antallet voldelige forbrytelser mot kvinner og jenter økte med 5 prosent til 12.082 i året frem til 31. mars. Totalt er dette en økning på 59 prosent siden 2021.
Antall seksuelle lovbrudd på jernbanenettet økte med 10 prosent, fra 2437 til 2670. Lovbrudd som involverte seksuell trakassering økte med 6 prosent til 1950.
Togtrafikken er nå på samme nivået som før pandemien, men det har blitt langt mindre trygt å reise med tog, særlig for kvinner og jenter.
De fleste seksuelle overgrep skjer i rushtiden, mellom kl. 17 og 19. Det vil si at kvinner og jenter risikerer å bli utsatt for slike overgrep hver dag de er på vei hjem fra arbeid eller studier.
The National Police Chiefs’ Council har tidligere beskrevet slike forbrytelser som en «nasjonal krise». Jernbanesjefene beskriver det som skjer som «epidemi» av lovbrudd, og trapper opp innsatsen for å bekjempe utviklingen.
The Rail Delivery Group (RDG), bransjeorganisasjonen for togoperatører, innfører obligatorisk opplæring for ansatte for å hjelpe dem med å «gjenkjenne og reagere på seksuell trakassering på en trygg måte». De har også økt bruken av kroppskameraer: Nesten 19.000 kameraer er allerede i bruk.
Jacqueline Starr, toppsjef i RDG, sier:
– Som bransje er budskapet vårt klart – enhver form for seksuell trakassering på jernbanenettet er helt uakseptabelt, og jernbaneindustrien samarbeider med veldedige organisasjoner og myndighetene for å bekjempe dette problemet.
– Vi vet at trakassering ikke bare skjer utenfor synsfeltet. Som tilskuere kan vi også bidra til å løse dette problemet ved å melde fra om hendelser og gripe inn når det er trygt å gjøre det. Alle har rett til å føle seg trygge når de reiser med tog.
British Transport Police (BTP) sa at økningen i antall lovbrudd delvis kan skyldes at ofrene er «mer villige til å anmelde det på grunn av informasjonsarbeidet i nettverket».
Det er som at BTP ikke vil akseptere at det er en reell økning i kriminaliteten på togene, selv om hele Storbritannia opplever en massiv økning i grov kriminalitet.
Velkjente mottiltak
Det iverksettes tiltak for å forhindre kriminaliteten, og man føler at man har hørt disse historiene før.
RDG driver en «nulltoleranse»-kampanje som inneholder informasjon om hvordan tilskuere kan hjelpe ofre for trakassering eller overgrep på en trygg måte. I april arrangerte RDG en bransjekonferanse med fokus på «å bekjempe denne epidemien av atferd».
Transport for London kommer med initiativer for å «øke bevisstheten i befolkningen».
Dette minner om Sverige, hvor politiet forsøkte å få unge muslimske menn til å slutte med seksuell trakassering ved å dele ut armbånd med innskriften «Slua tafsa». De overså tydeligvis at mange av gjerningsmennene neppe kunne lese svensk. Det spørs vel om det hadde hjulpet uansett.
Ingen vil si noe om hvem som står bak
Hverken The Times eller noen av de som uttaler seg nevner med ett eneste ord hvem som står bak den voldsomme økningen i vold og seksuelle overgrep.
Dette til tross for at krimstatistikken tydelig viser at mye av årsaken til den massive økningen i vold og seksuell kriminalitet er det store antallet illegale migranter.
Antallet domfellelser for seksuelle lovbrudd begått av utenlandske statsborgere har økt med 62 prosent på fire år, skriver The Telegraph i dag. I tillegg kommer alle overgrep begått av alle de innvandrere som har fått britisk statsborgerskap.
Britene har sluppet inn opp mot en halv million migranter de siste fem årene, med rekordhøye 111.084 asylsøkere i året som sluttet med juni 2025.
Volden og de seksuelle overgrepene på tog i rushtiden, som rammer studenter, skoleelever og kvinner som jobber, er nok et angrep på den britiske middelklassen.
Så å si alle migrantene ankommer England i båt over Den engelske kanal, og de aller fleste blir værende. Ikke alle migranter registrerer seg som asylsøkere.
Politiinspektør Peter Fulton fra BTP sier:
– Vi har nulltoleranse for seksuell trakassering og seksuelle overgrep. Å bekjempe vold og trusler mot kvinner og jenter er en viktig prioritet for politiet.
– Vi tar alle meldinger om uønsket seksuell atferd på alvor og oppfordrer publikum og passasjerer til å lagre tekstnummeret vårt, 61016, slik at de diskret kan melde fra om hendelser til oss.
Politiet er altså tilgjengelige til å ta imot tekstmeldinger etter at overgrepene har skjedd.
Også antall skader etter angrep på togansatte har økt med hele 53 prosent på ett år.
Simon Lightwood, lokal transportminister, snakker om trygghet.
– Alle skal føle seg trygge på offentlig transport, men altfor ofte er det ikke slik for mange kvinner og jenter. Vi er fast bestemt på å endre dette, og er forpliktet til å samarbeide med bransjen, inkludert RDG, for å bekjempe vold mot kvinner og jenter på jernbanen og gjøre transporten tryggere for alle.
De som egentlig må bære ansvaret for den eksplostive veksten i kriminalitet er både forrige og sittende regjering, samt store deler av det britiske parlamentet og lokale myndigheter.


