Aftonbladets politiske sjefredaktør Anders Lindberg retter nå skarp kritikk mot American Eagles reklamekampanje der den amerikanske skuespilleren Sydney Sweeney medvirker.

I en ledertekst knytter han kampanjen til den svenske organisasjonen «Vitt ariskt motstånd». Lindberg skriver:

Det høres ut og ser ut som en annonse fra Vitt ariskt motstånd, hvilket selvfølgelig er hensikten.

Vitt Ariskt Motstånd (VAM) var et nettverk innen nasjonalsosialismen i Sverige fra rundt 1985 til det ble oppløst i 1993. Organisasjonen ble altså lagt ned fire år før Sydney Sweeney ble født.

Lindberg følger dermed etter mange venstreradikale i USA; også de beskriver reklamekampanjen som «nazi-propaganda».

Klesgiganten slår tilbake mot woke-panikk: – Ikke alt handler om rase

American Eagles reklamekampanje, som har fått stor oppmerksomhet i USA, bruker ordspillet at Sweeney har «bra jeans» – et uttrykk som på engelsk lyder som «bra gener».

Ifølge venstrefløyen er dette både rasisme og sexisme, siden reklamen utnytter at skuespilleren både er blond og attraktiv. Lindberg mener det handler om et bevisst forsøk på å provosere og få oppmerksomhet.

Man flørter med hvit makt-retorikk for å provosere venstresiden, skape debatt og selge flere jeans. Donald Trump var rask til å hoppe på. Akkurat som hele den amerikanske høyresiden.

Lindberg mener videre at kampanjen er en del av en høyreorientert strategi der man «provoserer, provoserer, provoserer» for å slippe å diskutere økonomiske spørsmål.

Hvis noen har unngått å få med seg reklamen, så kan du se ett av klippene her:

Ifølge Lindberg er det nettopp de økonomiske problemene som bør stå i fokus – og han frykter at «Tidölaget», den sittende svenske regjeringen, vil følge opp.

Det ville ikke overraske meg om Ebba Busch eller Jimmie Åkesson klarer å slepe inn en kopi av Sydney Sweeney-debatten i svensk politikk. Den amerikanske kulturkrigen kommer alltid hit.

Nå er det vel egentlig Lindberg som har skyld i å «slepe inn en kopi av Sydney Sweeney-debatten i svensk politikk.»

Det virker som Lindberg mener at reklamen er rettet mot høyreorienterte amerikanere. I så fall ligger høyresiden godt an i USA, for kun 12 prosent av amerikanerne synes Sydney Sweeneys American Eagle-reklame er støtende, skriver Breitbart News.

Det har vært en trend i den woke-bølgen som har plaget USA de siste årene å bruke sykt overvektige og helst svarte kvinner i slike reklamer.

Men som man har oppdaget: Woke don’t sell. American Eagles reklamer med Sweeney har derimot vært en stor salgsmessig suksess. Aksjekursen har økt med mer enn 23 prosent kun etter at president Donald Trump kom med positive kommentarer til reklamen, etter at han fikk høre at Sweeney var en registrert Republikaner.

 


Kjøp Hans Rustads bok om Trump her! E-boken kan du kjøpe her.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.