
Utenriksminister Espen Barth Eide (Ap) kommenterer sanksjonene mot to israelske ministre utenfor UD den 10. juni 2025. Foto: Tor Erik Schrøder / NTB.
Norge har igjen inntatt sin sedvanlige posisjon som folkerettens vokter og moralens fyrtårn – denne gang ved å erklære Israels angrep på Iran som et brudd på folkeretten. Statssekretær Andreas Kravik (Ap) uttrykte under et besøk i USA at «vi kan ikke akseptere at stater tar seg til rette på denne måten». Det høres prinsippfast ut. Men det avslører først og fremst en grunnleggende misforståelse av hva folkeretten faktisk er – og ikke er.
Folkeretten fremstår i norsk offentlighet som en slags overnasjonal grunnlov, en moralsk målestokk for staters handlinger. Men denne forestillingen er både feil og farlig.
For i virkeligheten er folkeretten en konsensusjurisdiksjon – ikke en rettsstat. Den er et resultat av kompromisser mellom høyst ulike regimer, interesser og maktkonstellasjoner, og bærer preg av sin opprinnelse: et verdenssamfunn uten lovgivende forsamling, uten maktmonopol og uten tvangsfullbyrdelse.
Avtaler – ikke lover
Folkeretten består av traktater og sedvaner, inngått og praktisert mellom stater. Det er ikke en rettsorden i klassisk forstand. Vi har ingen global domstol med universell jurisdiksjon, ikke noe verdenspoliti og ingen parlamentarisk legitimitet bak reglene.
Når en stat bryter folkeretten, er konsekvensene i beste fall politiske – i verste fall ingen. Det finnes ikke én konsekvent målestokk, og heller ikke én felles moral.
De få reelle tvangsmidlene i folkeretten er FN-paktens kapittel VII, som åpner for sanksjoner og maktbruk ved trusler mot internasjonal fred. Men dette forutsetter enstemmighet i Sikkerhetsrådet – og dermed godvilje fra vetostatene. Folkerettens makt er derfor begrenset, selektiv og i praksis underlagt geopolitiske realiteter.
Et tveegget sverd
Det norske Utenriksdepartementet (UD) velger å tolke folkeretten ensidig som et moralsk kompass. Men det er å forveksle rettslig posisjon med etisk rettferdighet.
En statsakt er ikke i seg selv god eller ond fordi den er innenfor eller utenfor folkeretten. Det finnes ingen moralske kategorier i traktattekstene – kun juridiske formuleringer om staters rettigheter og plikter. Og disse er i bunn og grunn uttrykk for forhandlede maktbalanser – ikke evige prinsipper.
Israel anser – med god grunn – Irans atferd som en eksistensiell trussel. Regimet i Teheran har gjentatte ganger erklært at landet vil utslette Israel. Samtidig bryter Iran atomavtalen og truer med å trekke seg ut av IAEAs kontrollmekanismer. I dette bildet fremstår UD som en aktør mer opptatt av form enn innhold – av doktriner fremfor realiteter. Det er ikke modig, men naivt.
UD undergraver folkeretten
Det største problemet er likevel ikke at UD feiltolker folkerettens karakter. Det er at denne typen moralsk alenegang svekker folkerettens legitimitet.
Når Norge tar ensidige posisjoner i komplekse konflikter – ofte mot et flertall av våre allierte – fremstår vi ikke som en prinsipiell forsvarer av regelbasert orden, men som en selektiv og ideologisk aktør. Det gir et inntrykk av at folkeretten brukes som politisk verktøy – ikke som en felles norm.
Folkeretten ble aldri skapt for å gi moralske frikort eller felle endelige dommer. Den ble skapt for å begrense kaoset i et internasjonalt anarki, gjennom avtalebasert orden mellom stater. Når UD ser bort fra dette og insisterer på en moralsk absolutisme pakket inn i juridisk språkdrakt, bidrar det ikke til fred. Det bidrar til forvirring – og svekket respekt for de normene man hevder å forsvare.
Kjøp «Fyrsten» av Machiavelli fra Document her!
