Freia dropper mål om flere minoriteter og kvinner. Samtidig dropper selskapet regnbue-Nonstop.
– Det er en rent kommersiell beslutning basert på salgshistorikk og salgspotensial, sier kommunikasjonssjef Øyvind Olufsen i morselskapet Mondelez Norge til DN.
Freia er eid av giganten Mondelez. Bevegelsen mot DEI (diversity, equity and inclusion) har skjedd hos stadig flere selskaper som har lagt vekk ideologi og politikk.
I 2023 bestemte Freia seg for å lansere regnbuefarget Nonstop til Pride-feiringen. Det kom også Melkehjerter med regnbuefarget emballasje.
Men kun to år etterpå velger selskapet å droppe det.
– Melkehjerter i Pride-farger var en del av Nonstop regnbue-pallen og bortfaller sammen med Nonstop regnbue. Det er ikke kommersielt grunnlag for å videreføre egen pall med spesiell innpakning for dette produktet, sier Olufsen til Dagens Næringsliv.
Det er ikke lenge siden Mondelez fjernet flere mål om å øke representasjon av minoriteter og kvinner.
Selv om målene er fjernet og regnbuefargen uteblir, fastholder selskapet at de arbeider for mer mangfold, inkludering og likestilling.
Kjøp Hans Rustads bok om Trump her! E-boken kan du kjøpe her.
Kjøp «Et konservativt manifest» av Jordan Peterson her!


