Reidun Kjelling Nybø har vært på seminar i Brussel. Hun spør hvorfor regjeringen somler med å innføre EUs Digital Services Act, men uten å problematisere direktivet. Det krever en ansvarliggjøring av både techselskapene og brukerne. Begge skal disiplineres.
Hvis man tror at Brussel bare vil oss vel er det bare å kjøre på. Men da skal man ha skylapper på. I Tyskland fikk innenriksminister Nancy Faeser en redaktør dømt til syv måneders betinget for å ha postet et bilde av Faeser med en plakat hvor det sto: Mot meningsfrihet. Absurd er bare fornavnet.
Denne utviklingen er det mange som reagerer på og har fått øynene opp for. Som at den franske forfatter Renaud Camus er nektet innreise til Storbritannia.
Men Kjelling Nybø synes ikke å ha fått det med seg, eller ignorerer signalene.
En som sa tydelig fra var JD Vance. Han gjorde det klart at et Europa underlagt sensur ikke deler verdifellesskap med USA.
Men som kjent. Støre klappet ikke.
Er det denne uforbeholdne oppslutningen om EUs makt- og kontroll med mediene som Redatørforeningens generalsekretær deler? Hun vil det skal gå fortere.
– Jeg skjønner ikke hvorfor det tar så lang tid. Det er et problem, sier Nybø til NTB.
Hun deltok mandag på et seminar om journalistikk i Brussel. Der trakk hun spesielt fram EUs digitale tjenestedirektiv (DSA) og det digitale markedsdirektivet (DMA).
Begge direktivene trådte i kraft i fjor og ligger til behandling for innføring i Norge. Men Nybø mener regjeringen jobber altfor tregt.
– Det haster– Vi trenger disse lovene, og vi har trengt dem lenge, slår Redaktørforeningens leder fast.
– Jeg skjønner at lovprosesser tar tid. Men vi har sagt i årevis at det haster. Det er mange uheldige krefter som trekker i feil retning, føyer hun til.
Begge direktivene er rettet særlig inn mot tekgiganter som Meta og Apple – som begge nylig ble ilagt milliardbøter av EU. Direktivene skal både beskytte brukerne og sikre at selskapene ikke misbruker sin markedsmakt.
Både Apple og Meta har protestert mot bøtene på henholdsvis 500 og 200 millioner euro.
Også Venstres stortingsrepresentant Alfred Bjørlo har stilt spørsmål
til digitaliseringsminister Karianne Tung om hvorfor datalovene ennå ikke er på plass.Bjørlo viser til at de fire største teknologiselskapene fra USA og Kina nå har overtatt nærmere halvparten av det samlede norske annonsemarkedet, ifølge nye tall fra Kampanje.
Det tar inntekter vekk fra redaktørstyrte medier.
– Norske medier er sårbareOgså Nybø frykter selskapene og den trusselen de utgjør for tradisjonelle medier.
– Vi trenger regulering av tekgigantene. Vi trenger mer åpenhet og at det stilles krav til dem, sier hun.
– Vi trenger også myndigheter som forstår hva som står på spill. Det er helt umulig å se for seg velfungerende demokratier uten sterke redaktørstyrte medier. I Norge har vi et veldig godt utgangspunkt, men det er veldig mye lettere å rive noe ned enn å bygge det opp. Norske medier er sårbare, sier hun og viser til at mange redaktørstyrte medier sliter tungt i konkurransen med sosiale medier.
På spørsmål fra NTB om hvilken oppfordring hun vil sende til digitaliseringsministeren, svarer Nybø kontant:
– Få ut fingeren! (©NTB)
Men EU – og Norge – er på kollisjonskurs med Trump som ikke tillater at selskaper som Meta, X og Google straffes av EU av grunner som er en blanding av kommersielle og politiske.
Det kan være en grunn til at implementeringen i Norge går sakte.

