
Det brenner i en transformator nær Heathrow-flyplassen utenfor London den 21. mars 2025. Foto: Matthew Muirhead via AP / NTB.
Nedstengningen av lufttrafikken på Heathrow etter en transformatorbrann ved den største London-flyplassen fredag ble forverret av at dieseldrevne reservestrømsystemer er blitt erstattet av biomassedrevne generatorer av klimapolitiske grunner – det hevder nestleder i partiet Reform UK, Richard Tice.
I en uttalelser fra flyplassen heter det likevel at backup-systemene fungerte «som forventet», skriver Daily Mail.
Det var natt til fredag at det brøt ut brann i en transformatorstasjon ikke langt fra Heathrow, som førte til strømbrudd og et døgns stans i flytrafikken ved den travleste flyplassen i Europa. Nærmere en kvart million passasjerer er berørt.
Tice klandrer altså «Net Zero», altså bestrebelsene på å redusere nettoutslippene av klimagasser til null, for å ha skapt større vanskeligheter enn nødvendig.
NET STUPID ZERO led to Heathrow shut down
Refusal to have diesel generators meant no reliable sufficient back up
Nearby data centres with same load as Heathrow were fine – had diesel back up
Disgraceful
Net Zero makes UK global laughing stock https://t.co/qdYrEjllsR
— Richard Tice MP 🇬🇧 (@TiceRichard) March 21, 2025
Biomassegeneratorene er ikke designet for i sin helhet å erstatte forsyningen fra strømnettet, hevder Tice. Ifølge nestlederen i partiet til Nigel Farage hadde et datasenter i nærheten med samme strømforbruk som Heathrow, men med diesel som backup, ingen problemer som følge av brannen.
Flyplassen hevder imidlertid at reservesystemene ikke er designet for full drift:
Heathrow sier i en uttalelse at flyplassens reserveenergisystemer fungerte «som forventet» da brannen i transformatorstasjonen startet.
«Vi har flere energikilder til Heathrow», heter det i uttalelsen.
Men når en kilde blir avbrutt, har vi dieselgeneratorer og avbruddsfri strømforsyning i reserve, og de fungerte alle som forventet.
«Reservesystemene våre er sikkerhetssystemer som gjør det mulig for oss å lande fly og evakuere passasjerer på en trygg måte, men de er ikke konstruert for å kunne drive full drift.»
«Heathrow er Europas travleste flyplass og bruker like mye energi som en liten by, og det er derfor ikke mulig å ha back-up for all energien vi trenger for å drive virksomheten på en trygg måte.»
Forklaringen får øyenbryn til å heve seg hos folk med innsikt i luftfartsbransjen:
Julian Bray, en av Storbritannias ledende luftfartseksperter, sa: «Vi er alle forbløffet over at Heathrow ikke har en levedyktig reservestrømforsyning som er uavhengig av strømnettet, men er avhengig av det nasjonale strømnettet. Det er ikke som om Heathrow mangler penger – de har en betydelig krigskasse for å bygge den tredje rullebanen».
Kjøp «Et varslet energisjokk»!

