Det brenner i en transformator nær Heathrow-flyplassen utenfor London den 21. mars 2025. Foto: Matthew Muirhead via AP / NTB.

Nedstengningen av luft­trafikk­en på Heathrow etter en trans­formator­brann ved den største London-flyplassen fredag ble forverret av at diesel­drevne reserve­strøm­system­er er blitt erstattet av bio­masse­drevne genera­tor­er av klima­politiske grunn­er – det hevder nest­leder i partiet Reform UK, Richard Tice.

I en uttalelser fra flyplassen heter det likevel at backup-systemene fungerte «som forventet», skriver Daily Mail.

Det var natt til fredag at det brøt ut brann i en transformator­stasjon ikke langt fra Heathrow, som førte til strømbrudd og et døgns stans i flytrafikken ved den travleste flyplassen i Europa. Nærmere en kvart million passasjerer er berørt.

Tice klandrer altså «Net Zero», altså bestrebelsene på å redusere netto­utslippene av klima­gasser til null, for å ha skapt større vanskelig­heter enn nødvendig.

Biomassegeneratorene er ikke designet for i sin helhet å erstatte forsyningen fra strømnettet, hevder Tice. Ifølge nestlederen i partiet til Nigel Farage hadde et datasenter i nærheten med samme strømforbruk som Heathrow, men med diesel som backup, ingen problemer som følge av brannen.

Flyplassen hevder imidlertid at reserve­systemene ikke er designet for full drift:

Heathrow sier i en uttalelse at flyplassens reserve­energi­systemer fungerte «som forventet» da brannen i trans­formator­stasjonen startet.

«Vi har flere energikilder til Heathrow», heter det i uttalelsen.

Men når en kilde blir avbrutt, har vi diesel­generatorer og avbruddsfri strøm­forsyning i reserve, og de fungerte alle som forventet.

«Reservesystemene våre er sikkerhets­systemer som gjør det mulig for oss å lande fly og evakuere passasjerer på en trygg måte, men de er ikke konstruert for å kunne drive full drift.»

«Heathrow er Europas travleste flyplass og bruker like mye energi som en liten by, og det er derfor ikke mulig å ha back-up for all energien vi trenger for å drive virksomheten på en trygg måte.»

Forklaringen får øyenbryn til å heve seg hos folk med innsikt i luftfarts­bransjen:

Julian Bray, en av Storbritannias ledende luftfarts­eksperter, sa: «Vi er alle forbløffet over at Heathrow ikke har en levedyktig reserve­strøm­forsyning som er uavhengig av strøm­nettet, men er avhengig av det nasjonale strøm­nettet. Det er ikke som om Heathrow mangler penger – de har en betydelig krigskasse for å bygge den tredje rullebanen».

 

Kjøp «Et varslet energisjokk»!

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.