En reklameplakat for det tyske flyselskapet Lufthansa forbys i Storbritannia på grunn av misvisende miljøpåstander, har landets reklametilsyn bestemt.

Reklameplakaten, som var i bruk i juni i fjor, viste et bilde av et fly sett forfra der undersiden var byttet ut med en jordklode.

«Lufthansa-gruppen. Forbinder verden. Beskytter dens framtid», lød teksten på plakaten, etterfulgt av emneknaggen #MakeChangeFly.

Dette ga et misvisende inntrykk av Lufthansas innvirkning på miljøet, har Storbritannias reklametilsyn (ASA) slått fast. Lufthansa har forklart at reklamens formål var å gjøre forbrukere oppmerksom på at selskapet har satt i verk flere tiltak for å redusere miljøbelastningen fram mot 2030 og 2050.

Men at selskapet bidrar til å beskytte planetens framtid, mener ASA at det ikke er grunnlag for å påstå i en reklame.

– Vi anser at påstanden sannsynligvis vil forstås av forbrukere som at Lufthansa allerede har satt i verk betydelige avbøtende tiltak for å sikre at selskapets nettomiljøpåvirkning var mindre skadelig, melder ASA.

Kjøp e-boken av Kent Andersen her!

 

Kjøp «Mesteren og Margarita» her!

 

Kjøp Susanne Wiesingers bok «Kulturkamp i klasserommet» her!  Du kan også kjøpe e-boken her.

Kjøp Jean Raspails roman «De helliges leir» her!  Du kan også kjøpe den som e-bok e-bok.

Kjøp «Usikker vitenskap» av Steven E. Koonin som papirbok her og som ebok her!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.