Konsernsjef Anders Opedal i Equinor. Foto: Terje Bendiksby / NTB

Equinor er felt for villedende reklame i Storbritannia, da de forsøkte å gi inntrykk av at vindkraft var en betydelig del av virksomheten.

Det aller meste av Equinors virksomhet er knyttet til olje og gass. Og så å si hele overskuddet kommer fra dette.

Den lille delen av virksomheten som handler om vindkraft, er i praksis et rent tapsprosjekt man bedriver av politiske poseringshensyn.

Men når Equinor skal fortelle om seg selv i ulike sammenhenger, trekkes likevel gjerne vindkraft og karbonfangst frem.

Dette gjorde man også i en markedsføringskampanje i Storbritannia. Det falt ikke så heldig ut, melder NTB.

I en annonse i The Economist gir selskapet inntrykk av at karbonfangst og energi fra vindparker er en betydelig del av Equinors forretningsvirksomhet i tillegg til olje og gass, skriver Transit Magasin og Kampanje.

Felt for villedende markedsføring

Advertising Standards Authority, som regulerer markedsføring i landet, mener at Equinor i sin reklamekampanje går for langt i å nedtone at det er olje og gass som er selskapets hovedprodukter, ikke CCS og fornybar energi.

Reklamen er derfor villedende, og Equinor får ikke lenger lov å vise den i sin nåværende form.

I teksten i reklamen i The Economist i sommer heter det at vind, olje og gass og karbonfangst «alt er en del av et bredere energibilde».

– Vi respekterer, men er skuffet over utfallet i Advertising Standards Authority Council. Vi tar lærdom av dette til framtidige kampanjer, sier pressekontakt Alice Baxter i Equinor i Storbritannia til Kampanje.

Fellelsen er nokså pinlig for Equinor, og kan tjene som en nyttig påminner for både selskapets ansatte og omverdenen om hva Equinor lever av, og hvor de enorme økonomiske resultatene faktisk kommer fra.

Det har svært lite med utopiske prestisjeprosjekter som vind og karbonfangst å gjøre.

Les også: 

Aker-sjefen om norsk havvindprosjekt: – Vanskelig å se lønnsomhet

 

Gode bøker fra Document! Bestill i dag:

Støtt Document ved å kjøpe bøker fra Document Forlag!

Bli abonnent og få tilgang til alle våre saker straks de legges ut:

Husk å støtte Document:

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.