Planen er å frakte hydrogengass fra Spania og Portugal til Frankrike og Tyskland.

Tyskland slutter seg nå til dette hydrogenrørprosjektet som Spania, Portugal og Frankrike inngikk enighet om i desember, skriver NTB.

Landene skal bygge en stor undersjøisk rørledning for å frakte såkalt grønn hydrogen fra Spania og Portugal til Frankrike, og etter hvert til resten av Europa.

Prosjektet består av en rørledning som skal gå under sjøen fra Barcelona til Marseille i Frankrike og går under navnet H2Med.

Hensikten er å redusere avhengighet av russisk energi, men prosjektet blir også sett på som et ledd i Europas overgang fra fossile drivstoff til renere energi.

Grønn hydrogen mer skadelig for atmosfæren enn fossilt brennstoff

H2Med kan ifølge anslag fra den spanske regjeringen dekke 10 prosent av EUs hydrogenbehov.

Prosjektet, som har en prislapp på rundt 2,5 milliarder euro, ble presentert i oktober som en erstatning for det såkalte MidCat-gassrørledningsprosjektet som skulle gå gjennom Pyreneene, men som ble skrinlagt i 2019.

Når det er snakk om hydrogen, snakkes det gjerne om tre farger, skriver enerWE.no.

Dette er ikke en beskrivelse av hvordan hydrogen faktisk ser ut, men om hvordan den er produsert:

  • Grå hydrogen: produsert fra naturgass
  • Blå hydrogen: produsert fra naturgass og bruk av CCS
  • Grønn hydrogen: produsert med elektrolyse

Ifølge faktaarket fra NVE kreves det ca 50-55 kWh å produsere 1 kg hydrogengass med 33 kWh gjennom elektrolyse.

NVE har også regnet på hvor mye strøm som må til hvis Norges nåværende produksjon på 225.000 tonn hydrogen skal produseres med elektrolyse. De har kommet frem til at det tilsvarer et strømforbruk på 11,25 TWh.

Det utgjør i så fall litt under 10 prosent av Norges totale strømforbruk i 2019.
Kjøp billetter til Document-møtet i Oslo den 26. januar her.

 

 

 

Kjøp e-boken av Kent Andersen her!

 

Kjøp «Mesteren og Margarita» her!

 

Kjøp Susanne Wiesingers bok «Kulturkamp i klasserommet» her!  Du kan også kjøpe e-boken her.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.