EU har valgt ut Oslo, Trondheim og Stavanger til å være blant de 100 utvalgte byene som skal symbolisere grønn omstilling.

– At også Stavanger og Trondheim er valgt ut, gir oss helt nye muligheter. At tre norske byer skal inn i dette programmet, forplikter på mange måter også nasjonale myndigheter, sier Oslos byrådsleder Raymond Johansen (Ap) til NRK.

Johansen sier at dette viser at EU anerkjenner at det er i byene klimaproblemene skapes. Men det er også i byene klimaproblemene kan løses.

Han har nok et poeng: Det er stort sett i byene de mest aktive klimaaktivistene bor.

– Gevinsten er tilgang til kompetanse og ekspertise fra hele Europa, og lettere tilgang på finansiering for nyskapende løsninger for å redusere klimagassutslipp, sier Johansen.

Han nevner spesielt karbonfangsten fra søppelforbrenning på Klemetrud, som bystyret vedtok så sent som i går. Prislappen er 9 milliarder kroner, og Oslos skattebetalere må stå for den økonomiske risikoen.

Frps Lars Petter Solås viser til at Oslo kommune går inn med 2,1 milliarder kroner som kommunen låner og i tillegg er engasjert gjennom eierskapet i Hafslund Eco.

– Skattebetalerne blir utsatt for en enorm risiko på en uprøvd teknologi. Det kommer mest sannsynlig til å kreve mer penger også gjennom budsjettsprekker, sier Solås.

I Tromsø er skuffelsen stor, da byens søknad ikke vant frem.

– Som arktisk hovedstad er vi selvsagt skuffet over ikke å bli utvalgt av EU som én av 100 byer til å delta i deres program for grønn omstilling. Vår ambisjon om å bli klimanøytral står imidlertid ved lag, sier Tromsø-ordfører Gunnar Wilhelmsen (Ap). (NTB)

Heller ikke Bodø vant frem i konkurransen, som trolig vil medføre betydelige kostnader for innbyggerne i de utvalgte byene.

Men min nåværende hjemby, selveste oljehovedstaden Stavanger, er den tredje byen som får glede av å symbolisere grønn omstilling.

Da hjelper det sikkert at kommunen akkurat har ansatt tre unge jenter som skal gjøre byen grønnere ved å lage videoer på den kinesiske plattformen TikTok og andre sosiale medier.

De skal være lokale, kule, og ikke minst klima- og miljøbevisste. Møt Stavanger kommunes græla grønne ambassadører

– Det er litt tricky, for vi er jo assosiert med oljen. Samtidig er Stavanger god på å prøve være en grønnere by. Vi er en del av det, og håper at det kan bli en realitet, sier Live Lode (19).

Raymond Johansen kan sikkert få hjelp av Eivind Trædal til den grønne omstillingen av byen. Trædal forstår ikke hvorfor det må finnes butikker i byene. Og han var forut for sin tid da han allerede i 2017 sa at butikker ikke hørte hjemme i storbyen.

Miljøpartiet de Grønnes Eivind Trædal mener Oslo sentrum ikke trenger butikker. Folk kan heller handle på nett. Dessuten er det slitsomt å være butikkansatt.

Jan Petter Sissener skrev den gangen i Nettavisen:

For å lykkes med sin strategi om å skape et Nord-Koreansk infrastruktur-samfunn uten biler benyttes diktatoriske grep.

Kostnadene for et beboerparkeringskort er økt fra 300 til 3000, 53 nye bomstasjoner skal bygges og snart koster det sikkert 200 kroner i bomavgift for å ta en svipptur i Oslo.

Dette er selvfølgelig noe folk flest ikke vil ha og mange heller ikke har råd til, derfor bedriver Raymond Johansen og byrådet et rått maktovergrep mot egen befolkning. Sterke ord, tenker du. På sin plass, mener jeg.

Min fødeby er Bodø, som fikk avslag. Det er minst like fint i Bodø som i Stavanger. Billigere strøm også!

Les også:

MDG vil stenge Oslo-tunnel for privatbiler. Brukes av 18.000 biler per døgn

Kjøp Kents bok her!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.