Nytt

I dag kom meldingen om at Apple stenger sine forretninger i Kina, foreløpig frem til 9. februar, Også selskapets kontorer i landet stenges. Kina er Apples tredje største marked for privatpersoner og landet der selskapet har store deler av sin leverandørkjede. Bildet er fra Beijing 7. januar 2019. Thomas Peter/Reuters/ Scanpix 

Verdens helseorganisasjon (WHO) har erklært utbruddet av Corona-viruset som en global folkehelserisiko, og dette påvirker verdensøkonomien. Det interessante er allikevel å sammenligne med hva som skjedde under SARS-epidemien i 2003.

 

Flere land har hentet ut sine statsborgere fra storbyen Wuhan som ligger i Hubei-provinsen. Dette er området hvor man hittil finner flest smittet og døde som følge av viruset. Hele området, med over 50 millioner innbyggere, er stengt ned av myndighetene, skriver NTB.

I tillegg er det i dag registrert 1.347 nye smittetilfeller, noe som innebærer at over 11.800 mennesker nå har fått påvist smitte. Fredag opplyste kinesiske myndigheter at 213 mennesker er døde av det nye viruset. Utenfor Kina er det registrert rundt 100 smittetilfeller i et 20-talls land, men ingen dødsfall.

En slik utvikling påvirker bl.a. reisemønsteret, luftfart og etterspørsel etter olje. Amerikanske borgere som har vært på i Kina vil få slippe inn i USA, men må gjennom en 14 dager lang kontrollperiode og 14 dagers karantene dersom de har vært i den hardest rammede Hubei-provinsen.

Det tyske luftforsvaret hentet fredag ut over 90 tyske borgere og om lag 40 personer som var registrert som partnere til tyske statsborgere.

Dette skaper økt usikkerhet, og gjør at investorene selger seg ned i aksjer og søker til trygge havner som gull, dollar og amerikanske statsobligasjoner. Amerikanske tiårsrenter har også falt kraftig de siste dagene.

De økonomiske konsekvensene av coronaviruset kan bli større enn det som skjedde da SARS-viruset herjet i 2003, påpeker kredittanalysesjef i Sparebank 1 Markets, Pål Ringholm, til DN (bak mur). Kina står for en mye større del av etterspørselen i dag enn den gang:

  • I 2003 sto Kina for rundt 17 prosent av etterspørselen av aluminium, mens landet i dag står for drøye 57 prosent av verdens etterspørsel av metallet.
  • Tilsvarende har Kinas andel av etterspørselen etter nikkel økt fra syv til 53 prosent
  • Kinas andel av etterspørsel etter jernmalm har økt fra 21 til 48 prosent.
  • Kinas andel av personbiler har øket fra 7,3 til over 34 prosent.

Dette er tall som avdekker hvor skjør verdensøkonomien er, når én nasjons etterspørsel og produksjon utgjør betydelige andeler av det globale markedet.