Nytt

Demonstranter i gule vester okkuperer en rundkjøring i Somain i det nordlige Frankrike den 5. desember 2018. Foto: Pascal Rossignol / Reuters / Scanpix.

Den katolske kirken i Frankrike håper at krisen som har fått sitt uttrykk ved protestene fra de gule vestene, kan være en mulighet til økt dialog i det franske samfunnet – en dialog kirken har til hensikt å delta i, sier den franske biskopkonferansens talsmann Olivier Ribadeau-Dumas.

Protestene, som pågikk over seks helger, roet seg innen jul, men de mest utholdende har fortsatt med sine markeringer i rundkjøringer Frankrike rundt til tross for regjeringens tiltakspakke, skriver Le Figaro. 


«Denne krisen er et resultat av en flere tiår lang følelse av forsømmelse av landet, av ullikheter som vokser og blir uutholdelige for mange mennesker, som har vanskelig for å få endene til å møtes, sa Olivier Ribadeau-Dumas til radiostasjonen France Inter torsdag.

Han ser altså for seg at kirken kan være et bindeledd i en sosial dialog, for «samfunnet vårt dør av manglende evne til å lytte til hverandre», sier Ribadeau-Dumas.

«Jeg mener det er kirkens rolle å legge til rette for det», la han til. Katolisismens vekt er utvilsomt blitt mindre i landet vårt, men den forblir likevel svært sterk. Særlig på grunn av sitt nettverk av 13.000 menigheter er kirken et sted hvor det virkelig er mulig å møtes og skape et sosialt nettverk.»

Spørsmålet er om ikke de gule vestene er i ferd med å skape sitt eget nettverk. Noen demonstranter i Somain feiret jul sammen i en rundkjøring.

«Jeg ville gjerne feire jul med kameratene mine her, for det har oppstått et oppriktig vennskap mellom oss», sier den pensjonerte sjåføren Jean-Luc, som bemerker: «Rundkjøringene erstatter de små kafeene som fantes en gang i tiden. Her finner vi solidaritet i et avbrekk fra det daglige strevet.»

At kirken tar initiativ til sosial dialog, er helt i tråd med den katolske sosiallæren, som først ble utmeislet i encyklikaen «Rerum Novarum» i 1891. Også for 127 år siden var det økende forskjeller som utløste protester, og paven pekte den gangen på faren for at de velståendes griskhet kunne føre til en utglidning av sosialismen – hvilket nettopp skjedde i Russland få år senere.

Hvordan vil en slik dialog kunne arte seg i dag, hvor den sittende paven fremhever den globale solidariteten og forholder seg til det han sier er en globalisert verden, mens et initiativ som Ribadeau-Dumas’ er essensielt fransk og de gule vestene er anti-globalister?

 

Kjøp «Den ulykkelige identiteten» av Alain Finkielkraut fra Document Forlag her.