Nytt

Bildet: Eurokai i Hamburg. 6. november 2017. Kineserne projiserer sin One Belt One Road-infrastruktur over hele verden. Foto: Fabian Bommer/Reuters/Scanpix

Protestene mot planene om en enorm kinesisk konteinerhavn i Lysekil i Bohuslän øker. Det vestsvenske handelskammeret mener det ikke er behov for en slik havn.

– Rent generelt finnes det allerede for mange havner i Sverige. Jeg tror kapasiteten er rundt 50 prosent, sier direktør ved handelskammeret Jan Trouvé til Sveriges Radio (SR) fredag.

Diskusjonen har rast i Lysekil etter at de omstridte planene om en ny konteinerhavn i Brofjorden like nord for Lysekil ble kjent før jul. Dyphavnen skal etter planen bli Nordens største. Onsdag ble en protestliste med mer enn 2.000 underskrifter overlevert kommunen.

Milliardinvestering

Det er et kinesisk konsortium, bestående av det Hongkong-baserte Sunbase Group og byggeselskapet China Communications, som ifølge Sveriges Radio står bak planene om milliardinvesteringen som ble presentert for Lysekil kommune i midten av november.

I bytte mot havnetomter skal kineserne ha lovet store investeringer i infrastruktur, som veier, bruer og jernbane, samt investeringer i sykehus, skole og eldreomsorg.

Lysekil ligger strategisk plassert, med gode forbindelseslinjer til blant annet Göteborg noen mil lenger sør, Stockholm og Oslo. Kineserne ga kommunen først ti dager betenkningstid, men har siden tilsynelatende løsnet på presset.

Frykter miljøødeleggelser

12. januar ga kommunen klarsignal til å innlede en forstudie om havnen. Kommunalråd Jan-Olof Johansson er positiv til ideen.

– Det finnes et behov i det vestlige Sverige for å lage en havn som kan ta imot de største konteinerfartøyene, som først og fremst kommer fra Asia, sier Johansson, som tilhører partiet Socialdemokraterna, til SR.

Mange beboerne i området protesterer imidlertid skarpt mot planene. De frykter havnen vil innebære store miljøødeleggelser og forurensing, blant annet fordi den skal plasseres midt blant miljøbeskyttede områder, og at den vil innebære sikkerhetshetsproblemer.

Ifølge svensk lov kan beslutninger om slike utenlandske investeringer tas på lokalt nivå. Nå har imidlertid flere tatt til orde for at regjeringen må inn i prosessen.

 

Kjøp Christopher Caldwells «Revolusjonen i Europa – innvandring, islam og Vesten» her.