En artikkel i Akers Avis Groruddalen kan stå som et eksempel integreringen i Oslo. I noen ti-år har man i Oslo drevet integreringsarbeid i barnehagene. Språk har vært i fokus hele tiden. Målet har vært å lære de minoritetsspråklige norsk. Forskjellige pedagogiske metoder har blitt lansert og alle har fremstått som den sikre veien til suksess.

Nå på tampen av 2015 har bydel Stovner innsett at de har kommet svært langt ned i elendigheten av språklige problemer. Nylig vedtok bydelsutvalget at ALLE barn skal få språkopplæring før skolestart. Det sies at utviklingen går fremover, men når jeg tenker meg om så kunne jeg og alle mine klassekamerater  norsk da vi begynte på skolen i siste halvdel av 70-tallet. Vi lærte det hovedsaklig hjemme. Området vi sognet til ligger nå i nabobydelen Alna, som har hatt en ganske lik demografisk utvikling.

Barna på Stovner skal lære seg norsk før skolestart

Nå skal alle barn i bydelen få språkopplæring før de starter på skolen. Frp er fornøyd – og litt overrasket – over at bydelsutvalget gir sin fulle støtte til forslaget.

—-

Et Frp-forslag om å lære Stovner-barna norsk før skolestart var det ingen strid om.

Tenke seg til. I herrens år 2015 vedtar politikere det som før var en selvfølge, og som bør være en selvfølge nå. Når det vedtas at ungene skal lære seg norsk før skolestart, så kan situasjonen neppe fungere som bevis for de som skryter av integreringen.

ANNONSE
Nok en suksesshistorie fra norsk integrering?

Nok en suksesshistorie om norsk integrering?

Artikkelen står på trykk i Aklers Avis Groruddalen 16. desember. Den kan dukke opp her: groruddalen.no

ANNONSE
Liker du det du leser? Vipps noen kroner til Document på 13629