Nytt

Denne uken har jeg hatt anledning til å se Rommen skole fra innsiden i skoletiden. Rommen skole er kjent for å ha 5% etnisk norske elever, holder til i et sterkt påkostet bygg som er nytt og frontes ofte som et flaggskip innen Oslo-skolen.

Barnehagen jeg jobber i, benyttet seg av anledningen til å se et skuespill som spilles i skolens aula denne uken.
Vi kom dit utelukkende for å se skuespillet, men det var umulig å ikke snappe opp stemningen på skolen. La oss håpe at det var en dårlig dag.

Det første som møter oss inne på Rommen skole er en stor gjeng hijabkledde jenter, som vandrer fram og tilbake. Det er også noen gutter som vandrer rundt. Etter en stund kommer det en lærer for å lose disse tilbake til undervisning. Vi skjønner at disse har forlatt eller ikke møtt opp til undervisning.

Vi kler av barna vinterklærne og gjør som de andre barnehagene, legger klærne inntil veggen i en gang. Noen har også med seg barnevogner som parkeres inne eller utenfor hovedinngangen. Dørene til aulaen åpner og vi går inn. Ikke før vi har satt oss ned får vi streng beskjed om å fjerne alle klær og barnevogner. Dette må låses inn i en annen gang. Friminuttet er i ferd med å begynne og skolen vil ikke ta ansvar for våre eiendeler. Skolen får altså besøk fra barnehager, men har en elevmasse som ikke kan la våre eiendeler være i fred?

Etter skuespillet var det ut igjen for å kle på barna og komme seg ut i den bitende kulda. .

Elever kommer bort og dytter til meg istedenfor å be meg om å flytte meg. Vi ser en lærer som er låst ute av undervisningsrommet, og elevene er selvfølgelig på innsiden. Elevene er brutale mot hverandre, mye knuffing, dytting og slåing. Gebrokken norsk med en en sjargong som vi oppfatter som agressiv.

En gutt kommer bort til en kollega av meg og prater hissig i vei på et fremmed språk. Min kollega spør hva han sier, og eleven sier noe på norsk før han fortsetter på samme måte med hissig fremmedspråk og truende kroppspråk.

Jeg tillot meg å ta en rask runde på skolen før vi gikk hjemover. Det finnes noen vinduer mellom gangene og undervisningsrom. Jeg gikk bort til to av dem. I det ene rommet var det alt annet enn ro og orden. En stor klasse hvor unger satt og dro i klærne til hverandre, dyttet på hverandre og noen som satt og spiste.

I det andre rommet hersket det ro og orden. Der var det en liten gruppe barn og en lærer som så ut til å ha en fin stund i klasserommet.

Ryktene går om at miljøet ved Rommen skole ikke er særlig bra. Det korte besøket ga samme følelse.

Magefølelsen for Grorudalens framtid er ikke god. Hvordan skal Oslo – skolen lykkes med det flerkulturelle læringsmiljøet som man sliter med i våre naboland?

Er vi på vei mot samme type problemer som vi kjenner fra Sverige og Danmark? Til tross for at dette pågår midt i hovedstaden er det lite som kommer frem i avisene. Men ut fra det som sies mann og mann imellom, og det vi kan observere, synes svaret å være ja.

I Sverige er situasjonen på enkelte skoler ute av kontroll.

Den invandrartäta Lövgärdesskolan i den kraftigt kulturberikade Göteborgsstadsdelen Angered upplever nu en katastrofal situation när ett antal elever i niondeklassen under en längre tid trakasserat lärarna som i många fall gett upp och enligt lärarfacken saknar stöd från ledningen. Eleverna kränker lärare, de kastar saker på lärare, de tränger sig in på lektioner, hotar, elever som skolledningen lyckas flytta dyker upp på skolan, tränger sig in, det startas eldar mm.

https://politisktinkorrekt.info/2010/12/08/larare-pa-invandrartat-skola-trakasseras/

En av kommentarene siterer fra Uriasposten i Danmark:

Selvom folkeskolelærerne er en af de faggrupper, som er hårdest ramt af multikulturen, er det alligevel sjældent detaljerne kommer i offentlighedens søgelys. Mission Ledelse på DR1, havde i seneste afsnit Tagensbo Skole som emne, og vi fulgte en konsulents forsøg på forbedre arbejdsvilkårene for skolens lærerstand. Skoleleder Jens Husum, havde forsøgt med ‘anerkendende og inkluderende pædagogik’, men det havde ikke haft den ønskede effekt, og lærerne var ofte syge.

http://www.uriasposten.net/archives/19990

Hvordan man skal unngå samme situasjon her? Tendensen vi registrerte på Rommen var i samme retning.

Hvorfor ønsker ingen av våre kjente multikulturalister å la sine barn starte sin utdanning på Rommen skole?

Når vi går hjemover slår en tanke ned i hodet mitt i vinterkulden. Groruddalen er kjent for bråtebranner om våren. Store grøntområder som er lette å tenne på.

Rommen skole har gress på taket.