Nytt

Internett er en fantastisk gave, men de som leverer kvalitetsinnhold må få betalt, ellers kommer den frie flyten til å undergrave demokratiet i stedet for å utvide det, sa direktør for L’Espresso, mediehuset som utgir den italienske kvalitetsavisen Lá Repubblica.

Carlo de Benedetti holdt et forerag på det franske eliteuniversitetet SciencesPo: «Internet and newspapers: the voice of democracy against populism» der han argumenterte for at avisene har en unik rolle når det gjelder å strukturere nyhetene og sette dem i sammenheng.

The vast abundance of information available online (although in many ways welcome) also leads to a complete lack of hierarchy of information. The fundamental role of newspapers, to organize and analyse the public debate, is threatened by this ‘open-source’ landscape.

Expanding on the importance of newspapers to a democracy, De Benedetti explained how unlike Internet or television, newspapers are capable of offering their readers not only information but the structure and context to allow them to come to their own conclusions on issues and events.

Avisener er «sherpaene» som bærer frem nyhetene som andre benytter. Det er en kritisk funksjon som avisene må få betalt for.

Benedetti trodde på løsninger der leserne kan benytte én plattform til å betale for mange abonnementer, ellers vil det bli kaotisk.

Han lanserte noen originale forslag: søkemotorer som Google må dele på fortjenesten med de som leverer innholdet. Det samme gjeler internettlverandører, ISP, og teleselskaper.

Publishers should take a strong stance against search engines, De Benedetti suggested. «Google cannot exploit the content created by others without giving anything in return,» he argued. «Aggregators do not respect the rules which protect intellectual property rights.»

..
It’s not just Google who should have to share revenue with publishers, believes De Benedetti, but also internet service providers, who he said «continue to exploit – just like the search engines – the traffic generated by quality news content.» Paradoxically, he added, «the more content that is free, the more the revenue of internet operators increases, and the more that of the publishers who created this content decreases.» Publishers must seek to persuade telecom companies to share some of their revenue linked to Internet access.

Italian publisher Carlo de Benedetti wants money not only from consumers, but also search engines and ISPs