Nytt

Etter krigen på Balkan ble hundrevis av utenlandske jihadister værende i Bosnia, til tross for at Dayton-avtalen innebar at alle utenlandske krigere skulle forlate landet. I dag har de suksess med å spre sitt islamistiske budskap i regionen, og antallet al Qaida-sympatisører øker i den muslimske befolkningen.

Abu Hamza er en av de mest profilerte misjonærene som sprer en fundamentalistisk tolkning av islam i Bosnia. Han kom til landet tidlig på 90-tallet, som en av de tusenvis av utenlandske krigerne som kom for å hjelpe sine muslimske brødre i krigen mot serberne. For sin innsats mottok de bosnisk statsborgerskap.

Thick iron bars block the entrance to Abu Hamza’s store in Sarajevo’s Islamic shopping center. Affixed to the bars is a handwritten note: «My Bosnian citizenship has been revoked. I have to defend myself, and for this reason my store is only open sporadically.»

Abu Hamza, a bearded 42-year-old man originally from Syria, sits in his store among colorful veils and gold-embroidered tunics and speaks in a gentle voice about Bosnia’s fate. He believes that there will be either an evolution of true Islam or a revolution.

Samtlige av dem som i likhet med Hamza fikk statsborgerskap i Bosnia unngikk følgelig å bli omfattet av Dayton-avtalens bestemmelser om utenlandske krigere. Spesielt USA ble irritert over det som ble oppfattet som triksing med statsborgerskap for å omgå fredsavtalen, og press fra Washington førte til at en regjeringsoppnevnt kommisjon trakk tilbake nærmere 400 statsborgerskap for «mistenkte jihadister av utenlandsk opprinnelse», Abu Hamza inkludert. De 400 mistenkte er antatt å ha forbindelse med terrorister.

Eksperter på terrorisme frykter at Bosnia vil bli en base for ekstremister, da mange bosniske muslimer er blitt radikaliserte som en følge av innflytelsen av utenlandske jihadister, så vel som islamske veldedighetsorganisasjoner som sprer sitt radikale budskap ved hjelp av penger.

American diplomat Raffi Gregorian, deputy high representative for Bosnia, speaks of a growing number of al-Qaida sympathizers in the country. Gregorian works for the Office of the High Representative, the civilian peace implementation agency in Bosnia and Herzegovina.

Før krigen på Balkan var fullt tildekkede kvinner og menn med lange skjegg et sjeldent syn – i dag er det derimot helt vanlig.

Det er først og fremst den Saudi Arabiske wahhabismen som har fått fotfeste i Bosnia, og nå sprer seg hurtig ved hjelp av utenlandske misjonærer og penger fra Saudi:

Wahhabism is quickly gaining ground in the country, with polls showing that 13 percent of Bosnian Muslims support the conservative Sunni Islam reform movement. The movement is financed primarily by Saudi Arabian backers, who have invested well over a half-billion euros in Bosnia’s development — especially in the construction of over 150 mosques. The 8,187 square meter (88,124 square foot) King Fahd Mosque in Sarajevo alone cost €20 million ($29 million), and it’s also where radicals go to pray.

I forsøket på å omforme Bosnia til et islamistisk teokrati slåss ikke de nye, utenlandske predikantene bare med koranen i hånd. I Kalesija ble den lokale imamen drevet ut av militante wahhabister etter at de hadde hatt et voldelig sammenstøt med lokale muslimer. I landsbyen Dedici tok innbyggerne til våpen for å forsvare den lokale moskèen mot angrep fra de religiøse fanatikerne. Nylig måtte Careya-moskèen i Sarajevo for første gang i sin 441-årige historie låse dørene under bønnen da en gruppe wahhabister forsøkte å trenge seg inn for å utføre sine egne bønneritualer.

Den fjerntliggende landsbyen Bocinje, 50 kilometer vest for Tuzla, er regnet for å være opphavsstedet for den fundamentalistiske, religiøse bevegelsen. Kort før krigen i Bosnia endte i 1995 rykket en jihadist-enhet inn i Bocinje. De okkuperte hjemmene til serbere som var drevet på flukt, og opprettet en fundamentalistisk enklave. Al Qaidas nestkommanderende Aymen al-Zawahiri er blant de som har avlagt Bocinje et besøk.

In 2002, after shooting, fighting and legal injunctions, the missionaries were forced to leave the village. But it is believed that camps still exist in the surrounding woods, where Bosnians are trained as terrorists.

One of the leaders of the Bocinje enclave was Abu Hamza, who says he has faith in the country’s youth. They have discovered Islam, he says with a smile, as an answer to the nationalism of the Serbs and Croats. «They see us as an authority,» he says. «We protected them during the war, while their politicians were safe in shelters or out of the country.»

Abu Hamza is unperturbed when older Bosnians sometimes hold out beer bottles to him tauntingly from their cars. He saw Muslims who drank alcohol die in Srebrenica, he says, and it seems almost as if he sees God’s punishment in this fact.

Hamza venter hver dag at politiet skal dukke opp for å frakte ham til flyplassen for deportering. Men det ser ikke ut til at det vil skje med det første; den bosniske regjeringen foretar seg lite eller ingenting, og innenriksministeren hevder at flesteparten av de 400 mistenkte ikke er å finne.

People like Abu Hamza have made preparations for the worst. Some foreign Islamic organizations plan to claim those without citizenship as their representatives in Bosnia — and, as a means of precaution, Bosnian sympathizers have adopted their fellow Muslims.

Spiegel: Fundamentalist Islam Finds Fertile Ground in Bosnia