Kommentar

Hvem husker ikke Bjørneboes dikt til forsvar for ungdommen? De hadde jo så gode eksemper. Dresden, Hiroshima. Ikke rart om noen tippet over. Hva skal man da si om dagens voksne? som prøver å være så kule, men som egentlig er en bunch kynikere. Jeg tenker på de voksnes, dvs. journalisters tiltagende sexifisering av språket.

Før var sex noe som invaderte deg via bilder. Nå dukker sex-metaforene opp i sammenhenger hvor de ikke har noe å gjøre.

Jeg skrudde opp øra da jeg hørte en såpass seriøs programleder som Kulturebeitets Agnes Moxness spørre billdekunsteren Bjørn Carlsen om han hadde gjort dette eller hint som «et sjekketriks» overfor publikum. Altså at maleren som står og lager et bilde «sjekker» opp publikum. Dette er å forsøple språket og fornærme både kunsten og kunstneren.

I NRK og til og med Aftenposten er sexfikseringen blitt tydelig den senere tid. Det er måte å behandle sex på som man tror er hipp. Dagbladet er ei gammal hore i tralten. De forhåndsannonserer et intervju med Paul Coelho. «Les hva han har å si om orgasmer, prostituerte og også om Ari Behn».

Trur Dagbladet at dette her er rocka, spennende, i 2003? Under et bilde av en tidligere kollega som bader i vin, smilende naken i stampen, mens Hamas-leder Ahmad Yassin ler rått under Dagfinn Høybråten som er utkledd som Oluf. Det er Dagbladet som er perverse i hodet. Ikke leserne. Men jeg tror kanskje leserne blir foret med det samme så lenge at de ikke reagerer lenger.

Men det var ikke dette som var poenget. Invasjonen av språket. Dagens Nærlingsliv har i Etter børs tatt for seg forlagenes vinnerbøker, så langt. Gyldendal har Wonderboy, (den med scarfing) og Pornopung. Forlagsredaktør Kari Marstein sier de har klart å treffe en vanskelig gruppe, unge menn. Boka distribueres i Narvesen.

Så kommer det:

-Det er enhver forleggers «våte drøm» å få førsteutgaven distribuert gjennom Narvesen.

Jeg føler en viss skamfølelse over at ei jente kan si hu blir våt mellom beina av å kunne selge ei bok i Narvesen! som til overmål heter «pornopung» . Det er en tendens i dag der jenter er med på å fornedre sitt eget kjønn. Det er ekkelt å høre på. Når det ikke reageres er det kanskje fordi seksualiseringa av virkeligheten er gått dem i blodet. Nå tyner litteraturen alle de forbudte temaene.

Det er ingen som er opptatt av at mer og mer av litteraturen handler om det perverse. Selma Lønning Aarø skriver om mennesker som føler seg tilbrukket av å bli fornedret. Også Holocaust trekkes inn. Knut Hoem var den eneste som dømte boka ned.
En annen intervjues på radio etter å ha brukt flere år på å skrive en bok om porno. Han er selv blitt pornograf underveis, og anbefaler sterkt Batailles «Historien om øyet», som han sier er motbydelig tiltrekkende. Spurkeland i Bokspeilet omtaler de Sade. Hun og en gjest er enig om at han «har det svarte belte i seksuell frigjøring», selv om det kan bli litt vel heftig i lengden.

Da «historien om øyet» kom ut, ble den selvfølgelig behørig omtalt på radio. Jeg husker ikke intervjueren i farten, det var en seriøs kar. Han sa han hadde hatt store kvaler underveis. Mente boken aldri burde vært skrevet. Det ble lest utdrag. Jeg kjørte tilfeldigvis bil sammen med en tiåring, en som ser det meste av actionfilmer, og er voksen for alderen. Men han spurte: -Hva er dette for noe? tydelig forbauset over setningene, og at det ble lest på radio.

Jeg tror ikke noen av sjefene i NRK hører på det som sies i eteren. Bernander kunne drevet en sement- eller pølsefabrikk. Jeg tror dessuten de driter i det. Bare seertallene er øye.

Det mest motbydelige er når de samme voksenpersonene er sjokkert over at Lindex selger sexy undertøy til småjenter.

Det er disse menneskenes trygge posisjoner, deres borgerlighet som provoserer mest. Denne naiviteten, som om ingen ser deres grådige hender. De tror at ingen andre ser deres kynisme. «Festen» er ikke en dogmefilm, det er samfunnets elite som forvandler offentligheten til en familiemiddag der alt er lov. There is no sense. Disse menneskene forstår ikke at de fremprovoserer en vrede. Når den utløses kjenner de den ikke igjen.

Les også

-
-
-
-
-
-
-
-

Les også