Kommentar

Close call

Ser man på alle forsøkene på å skyte ned et fly med håndholdt bakk-til-luft-raketter, kan det synes som om det bare er et spørsmål om tid før terroristene lykkes. Det ble nylig medlt at British Airways innstilte flyvningene på Saudi-Arabia. Under et skuddveksling med saudiarabisk politi søndag, ble 10 Al Qaida-folk tatt til fange. Det ble avslørt planer om å skyte ned et britisk passasjerfly.

Utskytningsutstyret som ble brukt da Al Qaida forsøkte å skyte ned et El Al-fly som tok av fra Mombasa i november, hadde et serienummer som passet til lignende utstyr som ble funnet i Saudi-Arabia, under et forsøk på å skyte ned et amerikansk militært transportfly.

Økonomi
En kan bare fantasere om hva et vellykket angrep vil bety for luftfartsindustrien. Sivile fly er i dag helt ubeskyttet mot slike raketter. Det er forslag i Kongressen om å utstyre sivile fly med utstyr som avleder, maken til dem militære fly har. Det er selvsagt dyrt. Det er 6.800 slike fly bare i USA. Kostnadene blir astronomiske. Hvem skal bære dem? Det Hvite Hus har foreløpig kviet seg. Men ett vellykket angrep vil pulverisere all motstand.
Flytrafikk virker tiltrekkende på terrorister. Men det er ingen grunn til å tro at de ikke er klar over at containertrafikk går nærmest ukontrollert over landegrensene. Flytrafikken er dessuten sårbar på et annet punkt: cargo. Spedisjonsfirmaene screener ikke sine pakker. Utrolig nok. Det selskapet som er speditør for en slik last, kan trolig bare legge ned.

Amerikanerne var nylig ute på en reise til ti hovedsteder hvor de ga råd om sikkerhet. Har de vært på Gardermoen? Hva terrortrusselen ellers angår: Norge er en energigigant, og stadig økende engasjement i utlandet, øker risikoen.