For første gang i historien er det nå flere elektriske personbiler enn dieselbiler på norske veier.
Elbilforeningen feirer milepælen, men unnlater å nevne prislappen. Det historiske skiftet er et direkte resultat av en aggressiv avgiftspolitikk som har kostet fellesskapet titalls milliarder kroner.
Et kunstig marked
Ifølge Elbilforeningens egne tall ruller det nå 918.000 elbiler på norske veier, noe som er marginalt flere enn antallet dieselbiler. Det er også 225.000 flere elbiler enn bensinbiler.
Dette unike norske fenomenet skyldes ikke at markedet fritt har valgt teknologien, men at politikerne har gjort det økonomisk uansvarlig å velge noe annet. Gjennom fritak for moms, engangsavgifter og bompenger har staten subsidiert elbilkjøpere med enorme summer, mens eiere av bensin- og dieselbiler har blitt straffet med stadig høyere avgifter.
Hamstring før avgiftshopp
Generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening jubler over tallene.
– Dette er en bra dag. Vi feirer at det likevel ikke blir full moms på elbiler i 2027, sier Bu i en pressemelding.
Det hun refererer til, er den siste tidens salgsboom. De siste ukene har antallet elbiler økt med omtrent 1150 biler hver eneste ukedag. Årsaken er frykt. Bilkjøpere har strømmet til forhandlerne for å sikre seg bil før regjeringens varslede avgiftsskjerpelser slår inn. Det er ikke entusiasme som driver veksten, men frykten for statens lange lånfingre.
Kostnaden ingen snakker om
Mens Elbilforeningen feirer, viser tall fra statsbudsjettet at elbil-subsidiene har revet store hull i statskassen. Disse hullene tettes nå ved å øke skattene for andre grupper. I tillegg kommer den økende bekymringen for hva som skal skje med disse bilene når de vrakes. Som tidligere rapportert, er brukte elbilbatterier i ferd med å bli en kostnadsbombe og et miljøproblem som ingen vil ta regningen for.
Norge har nå en bilpark som er unik på verdensbasis, skapt gjennom politisk tvang og subsidiering, snarere enn av teknologisk overlegenhet.

