Elbil under lading. Foto: Frederik Ringnes / NTB

Det brukes mange argumenter for og imot elbiler, som rekkevidde, økonomi, komfort osv. Men de fleste glemmer at elbiler faktisk har vesentlig mindre plass til bagasje.

Elbil eller bensin-/dieselbil? Det er et spørsmål mange stiller seg i disse dager, og det vurderes frem og tilbake. Rekkevidde er avgjørende for noen, økonomi er viktigst for andre.

For noen ytterst få kan også det omstridte klimaargumentet spille inn. Men antallet som sier det, og antallet som virkelig mener det, er nok to temmelig ulike størrelser.

Men et argument det gjerne snakkes lite om, er den bagasjeplassen man faktisk må gi avkall på for å kjøre elbil.

TV 2 Broom skriver om saken:

Nyttelast er tradisjonelt ikke noe bilkjøpere flest har tenkt veldig mye på. Ja, mange vet sikkert ikke hva ordet betyr en gang. Men nyttelast er altså maksvekt på det du har lov til å ta med av passasjerer og bagasje i bilen. Og på elbiler er dette noe du absolutt bør være oppmerksom på, skriver TV 2 Broom.

Det konkretiseres hva dette handler om:

Elbiler flest har nemlig betydelig lavere nyttelast enn andre biler. I gjennomsnitt kan dieselbilene ta med 592 kilo. Elbiler har i snitt en nyttelast på kun 453 kilo.

– Når du skal kjøpe elbil, må du sjekke nyttelasten. Ellers kan du ende opp en bil du ikke kan ta med bagasje i, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Betydelig forskjell 

TV 2 Broom refererer NAF og  Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV), og viser til at dieselbilene i snitt kan ta 30,7 prosent mer nyttelast enn elbilene.

Også bensinbilene kan lastes tyngre enn elbilene: I snitt 16,8 prosent mer. Disse har en gjennomsnittlig nyttelast på 529 kilo.

– Tallenes tale er klar. Og når dette er snitt-tallene, betyr det at noen biler har så lav nyttelast at du knapt får med deg en tannbørste på tur selv om bagasjerommet er stort og flott, sier Sødal, i en pressemelding.

En femseters personbil bør ha minst 300 kilo tilgjengelig nyttelast for å kunne ta med fire passasjerer som i snitt veier 75 kilo hver. Skal passasjerene ha med seg bagasje eller veier mer enn 75 kilo, trengs det mer nyttelast.

Dette er en helt ny problemstilling for norske bileiere:

– Tidligere har ikke nyttelast vært noe tema for bilkjøperne, men alle som vurderer elbil må være bevisst på hvor mye nyttelast elbilen kan ta, mener Sødal.

For å få høyere nyttelast, må maksimalt tillatt totalvekt økes. Det kan bety at bremser, hjuloppheng og lignende må dimensjoneres for en høyere vekt. Det kan gi økte produksjonskostnader, enten ved at delene i seg selv er dyrere eller at det må utvikles, testes og typegodkjennes nye deler som tåler en høyere belastning.

– Høyere totalvekt betyr gjerne også økt forbruk, som igjen påvirker rekkevidde. Det er knallhard konkurranse om å ha lavest forbruk og lengst rekkevidde. Det kan påvirke produsentene til å holde vekten nede så godt det lar seg gjøre, sier Nils Sødal.

Les også: 

Kinabilsyndromet: Lettlurte bilkunder og sleipe kinesere

Gode bøker fra Document! Bestill i dag:

Kjøp «Usikker vitenskap» av Steven E. Koonin som papirbok her og som ebok her!

Støtt Document ved å kjøpe bøker fra Document Forlag!

Bli abonnent og få tilgang til alle våre saker straks de legges ut:

Husk å støtte Document:

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.