Tirsdag presenterer regjeringen revidert nasjonalbudsjett. Der er det ventet både nyheter for å gjøre elbil mer attraktivt i leasing markedet, samt informasjon om hvordan regjeringen vil nå målet om 100 prosent elbiler fra nyttår. 

Imidlertid har regjeringen også åpnet for høyere elbilavgifter, samt varslet en kraftig bompenge økning for elbilene, skriver Nettavisen.

Det får Elbilforeningen til å be politikerne om ikke å spenne bein på egne mål.

– Jeg er nervøs for at sakene samlet sett sender et signal til bilistene som skaper usikkerhet. Vi trenger ikke det nå, vi trenger en stødig politikk og en klar retning. Vi ser jo at flere spør seg om politikerne mener alvor med elbilpolitikken. Vi vil derfor kraftig advare politikerne med å komme med flere dårlige nyheter på en gang, sier generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen.

Oslo har et eget mål 100 prosent utslippsfri transport innen 2030, og det mener Bu at de i så fall må ta på alvor.

– Vi trenger ikke en ny kalddusj når det har vært så mye støy knyttet til kollektivfeltet den siste tiden. Spesielt i lys av de ambisiøse målene som spesielt Oslo har, sier Bu.

Hun mener at logistikken må være på plass, og viser til at nordmenn foretrekker å kjøpe brukt fossilbil, og ikke elbil.

– Oslo skal ha alle biler til nullutslipp i 2030, det betyr at du også må ha et insentiv til å velge en brukt elbil. De fleste som kjøper bil, kjøper brukt, så hvis du ønsker å endre bilparken raskt, så må du har på plass insentiver, sier Bu.

Fra nyttår 2025 vil trolig nye bensin- og dieselbiler bli så dyrt både i innkjøp og bruk, at knapt noen tar seg råd til å velge det.

 

Kjøp «Dumhetens anatomi» av Olavus Norvegicus! Kjøp eboken her.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.