Etter nattlige forhandlinger har de rødgrønne partiene lappet sammen et budsjettforlik.

Resultatet er en kompleks blanding av reverseringer og symbolske tiltak som i sum betyr at strømmen blir dyrere enn lovet, mens regjeringens eget forslag om avgiftssjokk på bensin og diesel trekkes tilbake.

Dyrere strøm enn lovet

Det som skulle være en gladnyhet om lavere elavgift, ender i en skuffelse. Forliket innebærer at kuttet i elavgiften blir nesten 3 øre mindre per kWh enn det regjeringen opprinnelig foreslo. I stedet for en lav sats på 4,18 øre, ender den nye satsen på 7,13 øre/kWh. Dette grepet alene henter inn 1,45 milliarder kroner fra strømkundene for å finansiere andre valgløfter.

Status quo for bilistene

Senterpartiets «store seier» er at pumpeprisen på drivstoff ikke øker. Regjeringens opprinnelige plan om å øke bensinavgiften med 80 øre og dieselavgiften med over en krone, er stanset.

– Vi nuller ut hele Ap’s økning i bensin- og dieselavgiftene, sier Trygve Slagsvold Vedum til NTB.

Dette betyr i praksis at bilistene unngår en straffeskatt, men de får heller ingen lettelser i en tid med høye kostnader.

Småjusteringer og reverseringer

Forliket inneholder ellers en rekke mindre justeringer som i stor grad handler om å rette opp i regjeringens egne, upopulære forslag:

Studiegjeld: Ordningen med sletting av gjeld i distriktene innføres som planlagt, etter at regjeringen først prøvde å kutte den.

Ferger: Gratis ferger på mindre samband videreføres, også dette en reversering av et varslet kutt.

Helse: Økningen i egenandelstaket droppes.

Kollektiv: Det settes av midler til å redusere prisen på månedskort med ca. 100 kroner.

Mens venstresiden jubler over «sosiale profiler» og «grønne skift», er realiteten for folk flest at de store kostnadene ved dyrtid og renter består, mens politikerne flytter penger mellom ulike poster på statsbudsjettet.

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.