Norske fylkeskommuner og transportselskaper sender milliarder av kroner rett i hendene på kinesisk industri.
Nye tall viser en eksplosiv vekst i importen av kinesiske elbusser til Norge, en utvikling som gjør norsk kollektivtrafikk stadig mer avhengig av Beijing.
Kina dominerer totalt
Ifølge Dagens Næringsliv har importen av kinesiske busser økt med hele 300 prosent. Hittil i år har norske selskaper kjøpt elbusser fra Kina for nesten 1,5 milliarder kroner. Det som skulle være en satsing på miljø, har i praksis blitt en massiv overføring av norske skattekroner til kinesiske produsenter.
En elektrisk buss på norske veier er i dag mest sannsynlig kinesisk. Merker som BYD og Yutong har tatt et kvelertak på markedet, og bildet av BYD-busser på steder som Nesoddtangen er blitt den nye normalen.
Pris trumfer sikkerhet
Den voldsomme veksten skyldes at kinesiske produsenter, ofte tungt subsidiert av den kinesiske staten, kan levere busser til priser europeiske konkurrenter ikke kan matche. Det offentlige anbudssystemet i Norge, som vekter pris tungt, åpner dermed døren på vidt gap for kinesisk dominans i kritisk infrastruktur.
Kritikere har lenge advart mot at det grønne skiftet gjør Europa og Norge like avhengige av Kina som man tidligere var av russisk gass. Mens sikkerhetstjenestene advarer mot kinesisk etterretning og innflytelse, velger norske fylkeskommuner å gjøre seg avhengige av kinesisk teknologi for å få folk på jobb og skole.

