300 kinesiske el-busser kan stoppes eller gjøres ubrukelige fra Kina, viser et eksperiment som Ruter har gjennomført. Ruter har varslet Samferdselsdepartementet om sikkerhetsrisikoen. Ruter-sjef Bernt Reitan sier at testen gikk bedre enn fryktet. Det er uklart hva han mener med dét.

– I teorien kan bussene stoppes eller gjøres ubrukelig av produsenten, sier Arild Tjomsland til Aftenposten.

Han står bak Lion Cage-prosjektet, hvis opprinnelige formål var å finne datalekkasjer fra en kinesisk elbil. I testene tar de kjøretøyene med ned i en gruve for å isolere datasignalene.

I en krisesituasjon kan Kina gjøre bussene ubrukelige. Det kan tenkes flere scenarier hvor det kan skje. Norge kan havne i en konflikt med Kina, f.eks. hvis de invaderer Taiwan og USA griper inn.

Dette er ikke første gang det er slått alarm om at kinesisk teknologi inneholder en såkalt kill-switch.

Telenor satset på Huawei i utbygging av 5G-nettet, inntil presset om å sjalte dem ut ble for stort.

Hvis Bejing selger busser med kill-switch, vil det bli vanskelig å forsvare at de kjøpes inn.

Ifølge avisen har Ruter omtrent 300 kinesiske elbusser i trafikk, med flere på vei. Ruter har varslet Samferdselsdepartementet, men Ruter-sjefen sier testene gikk bedre enn fryktet.

– Vi ønsket å gå fra spekulasjon til innsikt. Og jeg må faktisk si at funnene ikke er så ille som jeg hadde fryktet, sier Ruter-sjef Bernt Reitan Jenssen. (NTB)

 

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.