På det laveste var passasjertallene rundt en tredel av normalen, opplyser Ruter i en pressemelding torsdag.

Ruter, som driver kollektivtrafikken i hovedstadsområdet, opplyser at markedsandelen til kollektivtransport falt fra 31 prosent før pandemien i 2019 til 17 prosent i 2021.

Selskapet omsatte for 10,4 milliarder kroner i fjor, med et resultat på 68 millioner kroner. Overskuddet skyldes utsatte prosjekter, som gjennomføres når forholdene tillater det.

Skylder på hjemmekontor

Billettinntektene ble 2,2 milliarder kroner mindre enn budsjettert, og Ruter opplyser at de fortsatt venter et betydelig bortfall av billettinntekter.

Ruter-sjef Bernt Reitan Jenssen sier pandemien skaper varige endringer, men er usikker på hvilke.

– Hjemmekontor fører til varige endringer. Men vi ser også at folk har litt mer hybride arbeidsdager der de kanskje tar et møte hjemme på Teams før de drar inn på kontoret, sier Jenssen.

Nasjonal svikt

Tendensene er at morgenrushet flater ut, mens dette er mindre tydelig om ettermiddagen.

Pandemien rammer fortsatt kollektivtrafikken hardt, ikke bare i Oslo. Ifølge NRK kan billettinntektene til norske kollektivselskaper svikte med 3,2 milliarder kroner også i år.

Det viser anslag KS har hentet inn fra fylkeskommunene, som driver busser, trikker, T-baner og ferjer.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene som vi skriver om. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.